• Problemele de producție și de siguranță la Boeing pun în pericol reputația și încrederea în companie, afectând atât pasagerii, cât și industria aviatică în ansamblu.
  • Presiunile asupra lucrătorilor din fabrică pot duce la practici nesigure și la montarea pieselor de calitate inferioară pe avioanele produse, compromițând siguranța acestora.
  • Există preocupări serioase privind capacitatea Boeing de a depăși rapid aceste probleme și de a-și recâștiga încrederea clienților, având în vedere concurența tot mai acerbă din partea altor producători de aeronave, precum Comac din China.

„E ca și cum aș avea în față un copil cu probleme”, așa descrie căpitanul Dennis Tajer zborul pe un Boeing 737 Max, scrie BBC.

Șeful Allied Pilots Association, sindicatul piloților de la American Airlines, insistă că nu s-ar urca niciodată la bordul unui avion dacă acesta nu ar fi sigur.

Dar spune că nu mai poate lua de bună calitatea avionului pe care îl pilotează.

Recomandări

CE DEVINE LUMEA?
PLANUL ARMATEI GERMANE
ROMÂNII SE TEM DE EȘEC
GATA DE RĂZBOI?
A ATINS O COARDĂ SENSIBILĂ
MANDAT DE ARESTARE

„Sunt într-o stare de alertă în care nu a trebuit să fiu niciodată la un avion Boeing”, spune el.

„Pentru că nu am încredere că au respectat procesele care m-au ținut în siguranță anterior pe avioanele Boeing timp de peste trei decenii”.

Executivii de la noul sediu strălucitor al gigantului aerospațial din Arlington, Virginia, ar putea fi iertați că se simt ca și cum ar fi sub asediu.

Fiecare zi pare să aducă mai multe titluri negative pentru companie, care se află sub presiunea autorităților de reglementare și a companiilor aeriene și care și-a văzut reputația grav afectată.

Problemele au început în ianuarie, când o ușă de ieșire de urgență dezafectată a explodat de pe un Boeing 737 Max nou-nouț la scurt timp după decolarea de pe Aeroportul Internațional Portland.

Un raport inițial al Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor din SUA a concluzionat că patru șuruburi menite să fixeze ușa în siguranță la aeronavă nu fuseseră montate.

Se pare că Boeing se confruntă cu o anchetă penală privind incidentul în sine, precum și cu o acțiune în justiție din partea pasagerilor aflați la bordul avionului.

Dar, deși nimeni nu a fost rănit grav, afacerea a avut repercusiuni mult mai mari. A aruncat un reflector dur asupra culturii corporative și atitudinii gigantului aerospațial față de siguranță.

În urmă cu cinci ani, Boeing s-a confruntat cu unul dintre cele mai mari scandaluri din istoria sa, după ce două avioane 737 Max nou-nouțe au fost pierdute în accidente aproape identice care au costat 346 de vieți.

Cauza a fost un software de control al zborului defectuos, ale cărui detalii au fost acuzate că a ascuns în mod deliberat autorităților de reglementare.

Compania, care a fost de acord să plătească 2,5 miliarde de dolari pentru a soluționa acuzațiile de fraudă și a recunoscut că a greșit, s-a confruntat cu acuzații generalizate că a pus profitul înaintea vieții pasagerilor.

Și-a reafirmat angajamentul față de siguranță, iar la începutul anului 2020, noul său director executiv, Dave Calhoun, a promis că ar putea „face mai bine”. Mult mai bine”.

Cu toate acestea, examinarea care a urmat incidentului din ianuarie anul acesta a pus sub semnul întrebării acest angajament.

Abordând aceste preocupări, în ianuarie 2023, directorul executiv Dave Calhoun a declarat „Vom merge încet, nu vom grăbi sistemul și ne vom lua timpul necesar pentru a-l face bine”.

Constatările au fost făcute la scurt timp după ce un alt raport privind cultura de siguranță a Boeing, realizat de un grup de experți, a constatat o „deconectare” între conducerea superioară și personalul obișnuit, precum și semne că personalul ezită să raporteze problemele de teama represaliilor.

Adam Dickson, un fost manager senior la Boeing care a lucrat la programul 737 Max, este de acord că există o prăpastie între directori și muncitorii din fabrică.

„Cultura de la Boeing este toxică pentru încredere de peste un deceniu”, spune el.

„Puteți adăuga măsuri de siguranță, puteți adăuga proceduri. Dar problema fundamentală a neîncrederii face ca aceste schimbări să fie aproape ineficiente”, susține el.

Între timp, săptămâna aceasta au apărut alte dovezi despre modul în care problemele de producție ar putea pune în pericol siguranța.

FAA a avertizat că mănunchiurile de cabluri instalate necorespunzător pe avioanele 737 Max ar putea fi deteriorate, ceea ce ar putea duce la desfășurarea neașteptată a comenzilor de pe aripi și ar putea face ca aeronava să înceapă să se rostogolească.

Dacă nu se remediază, a spus aceasta, acest lucru „ar putea duce la pierderea controlului asupra avionului”. Ca urmare, sute de avioane aflate deja în serviciu vor trebui să fie verificate.

Boeing a declarat că, pe baza auditului FAA, continuă „să implementeze schimbări imediate și să dezvolte un plan de acțiune cuprinzător pentru a consolida siguranța și calitatea și pentru a consolida încrederea clienților noștri și a pasagerilor lor”.

Dar îngrijorările legate de standardele de producție ale Boeing sunt departe de a fi noi.

Alte incidente ale avioanelor Boeing

Denunțătorul John Barnett, care a fost găsit mort la sfârșitul săptămânii trecute, a lucrat la fabrica Boeing din Carolina de Sud din 2010 până la pensionarea sa în 2017.

Manager de calitate în cadrul programului 787 Dreamliner, el afirmase că graba de a construi avioane cât mai repede pentru a maximiza profiturile a dus la practici nesigure.

Printre o serie de acuzații, el a declarat pentru BBC că, în unele cazuri, lucrătorii aflați sub presiune au montat în mod deliberat piese de calitate inferioară pe avioanele de pe linia de producție.

„Boeing, furnizorii lor, companiile aeriene și agențiile guvernamentale sunt capabili să depășească aceste provocări, dar primul pas în rezolvarea acestor probleme este să fim cinstiți”, spune el
„Ei trebuie să recunoască faptul că aceste probleme există și să înceteze să mai încerce să întoarcă adevărul. Cu cât se învârt mai mult, cu atât mai mult durează rezolvarea problemelor și cu atât mai mare este riscul.”
Boeing spune că, în ultimii ani, „nu a ezitat niciodată să încetinească, să oprească producția sau să oprească livrările pentru a ne lua timpul necesar pentru a îndrepta lucrurile”.
Aceasta a adăugat că a lansat un program „Speak Up” care încurajează personalul să ridice problemele care trebuie rezolvate.

Boeing a negat afirmațiile sale. Dar moartea sa prematură, care a survenit între audierile legale într-un proces împotriva companiei, a atras o nouă atenție asupra acesteia.

Criza de la gigantul aerospațial cauzează acum probleme pentru companiile aeriene.

Există un potențial al treilea jucător. Producătorul chinez Comac a dezvoltat C919, un avion conceput pentru a concura cu 737 Max și A320 neo.

Dar acest program se află încă la început. Până în 2028, va produce doar 150 de aeronave pe an.

Cu alte cuvinte, piața are nevoie ca Boeing să fie sănătoasă și să își depășească rapid problemele actuale. Deci, se poate întâmpla acest lucru?

Potrivit lui Ed Pierson, director executiv la Fundația pentru Siguranța Aviației, problemele implicate sunt complexe, dar pot fi rezolvate.

El însuși un fost informator al Boeing, a petrecut ani de zile făcând lobby pe lângă autoritățile de reglementare pentru a adopta o abordare fermă față de companie.

Citește și