- Dacă FTC câștigă cazul, Meta ar putea fi forțată să se despartă de Instagram și WhatsApp.
- Aceste platforme sunt esențiale pentru succesul Meta, fiind utilizate de miliarde de oameni și generând venituri semnificative din publicitate.
- Separarea lor ar reprezenta o provocare tehnică majoră, având în vedere integrarea lor profundă cu restul ecosistemului Meta.
Luni, Meta se va confrunta cu Comisia Federală pentru Comerț într-o luptă juridică care ar putea remodela peisajul social media, scrie The Verge.
Advertisment
În următoarele două luni, guvernul american va susține că achiziția Instagram de către companie în 2012 și achiziția WhatsApp în 2014 au eliminat potențialele amenințări la adresa dominației sale. Meta, care la acea vreme se numea Facebook, se va apăra susținând că a contribuit la transformarea acestor achiziții în întreprinderi mari, utilizate de miliarde de oameni, în timp ce se confrunta cu o concurență puternică. Se așteaptă ca directorii executivi ai companiei, inclusiv CEO-ul Mark Zuckerberg și fostul COO Sheryl Sandberg, să depună mărturie în timpul procesului din Washington, DC.
Procesul în sine a durat mult timp. El se bazează pe un proces intentat în timpul primei administrații Trump și apoi modificat în timpul administrației Biden, căutând soluții precum desființarea marilor fuziuni ale Meta. Este al treilea proces din SUA care încearcă să distrugă Big Tech în doi ani, după procesul de succes al Departamentului de Justiție împotriva activității de căutare a Google și un al doilea proces în așteptarea unei decizii împotriva activității sale de tehnologie publicitară. Procesul începe în contextul unei ample regândiri a modului în care legile antitrust ar trebui să se aplice piețelor digitale, care a început cu ani în urmă și s-a transformat într-o mișcare bipartizană și populistă.
Recomandări
Înainte de proces, Meta a făcut eforturi pentru a se apropia de administrația Trump. Zuckerberg a stat alături de alți directori executivi din domeniul tehnologiei pe podium în timpul inaugurării președintelui Donald Trump. La scurt timp după aceea, Meta a soluționat un proces intentat de Președinte pentru interzicerea conturilor sale după insurecția din 6 ianuarie. Iar în anunțul său din ianuarie privind încetarea programului Meta de verificare a faptelor, Zuckerberg a proclamat că va „lucra cu președintele Trump pentru a respinge guvernele din întreaga lume” care „fac presiuni pentru a cenzura mai mult”.
Zuckerberg l-a presat personal pe Trump să renunțe la procesul împotriva FTC. Președintele agenției, Andrew Ferguson, a sugerat recent că s-ar supune unui astfel de ordin din partea lui Trump. Deocamdată, cazul urmează să fie judecat pe 14 aprilie. Punctul central al cazului FTC este acuzația că Meta a monopolizat în mod ilegal piața „serviciilor de rețele sociale personale” prin achiziții anticoncurențiale pe care le-ar fi folosit pentru a „neutraliza” potențialii rivali.
Acum, procesul va include mărturii ale unei lungi liste de actuali și foști directori importanți ai Meta, inclusiv Zuckerberg, Sandberg, CTO Andrew Bosworth, CMO Alex Schultz și CPO Chris Cox. De asemenea, sunt așteptați să depună mărturie actualii și foștii șefi ai Instagram și WhatsApp. În plus, instanța va audia martori de la firme de social media rivale precum Snap, TikTok și Pinterest. Procesul intentat de FTC „este unul dintre cele mai puternice cazuri din domeniul tehnologiei care au fost intentate în ultimii cinci ani”.
Plângerea modificată a FTC face referire la un mesaj din 2012 pe care Zuckerberg i l-a scris directorului său financiar de atunci cu privire la cumpărarea de startup-uri de social media precum Instagram: „Afacerile sunt incipiente, dar rețelele sunt stabilite, mărcile sunt deja semnificative și, dacă se dezvoltă la scară largă, ar putea fi foarte perturbatoare pentru noi.” Atunci când Facebook a plătit 1 miliard de dolari pentru Instagram, aplicația de partajare a fotografiilor avea doar 30 de milioane de utilizatori și niciun venit. Astăzi, Instagram are miliarde de utilizatori și se estimează că în acest an va reprezenta mai mult de jumătate din veniturile din publicitate ale Meta în SUA. Miliarde de oameni încă folosesc Facebook, dar rețeaua socială s-a luptat mult timp să atragă utilizatori mai tineri precum Instagram.
WhatsApp avea 450 de milioane de utilizatori atunci când Facebook a plătit o sumă uluitoare de 19,3 miliarde de dolari – cea mai mare achiziție de startup la acea vreme – pentru a o cumpăra în 2014. Meta câștigă acum mai mult de 10 miliarde de dolari pe an din reclamele de pe Facebook și Instagram care îi îndrumă pe oameni să discute cu conturile de afaceri de pe WhatsApp.
Pentru Meta, lupta împotriva unei desprinderi forțate de Instagram sau WhatsApp este de o importanță existențială. Instagram este de departe cel mai relevant serviciu cultural al companiei, cu milioane de creatori activi. WhatsApp este estimată a fi cea mai utilizată aplicație de mesagerie din lume. Ambele aplicații sunt suprafețe critice pentru ca Meta să își distribuie asistentul A.I., pe care Zuckerberg îl consideră următoarea bătălie tehnologică majoră. Și, deși la început a lăsat ambele aplicații să funcționeze independent de restul Meta, separarea lor acum ar fi o provocare din punct de vedere tehnic, având în vedere cât de strâns legate sunt ambele aplicații.
Citește și
- Te-ai sacrifica pentru România? VOTEAZĂ AICI / SONDAJ ȘTIU PE CE LUME TRĂIESC – Aleph News – Ziarul Financiar
- Benson Boone a făcut show la Coachella alături de Brian May de la Queen. Artistul și-a anunțat albumul de debut „American Heart”
- Tuberculoza ar putea fi eradicată dacă ar exista mai multă finanțare pentru sănătatea publică în SUA