Mai mult de jumătate dintre români (56%) declară că în 2020 simt emoţii negative atunci când vine vorba de sărbătorile de iarnă în contextul actual, conform unui studiu Reveal Marketing despre cum arată Crăciunul în pandemie pentru români.
Advertisment
Întrebaţi cum intenţionează să-şi petreacă sărbătorile anul acesta, 85% dintre romani au declarat că vor rămâne acasă. Doar 16% dintre respondenţi au afirmat că intenţionează să meargă în vizită la familie în aceeaşi localitate în care locuiesc şi doar 4% afirmă că şi-ar vizita rudele din afara localităţii. 22% dintre tinerii profesionişti, urmaţi de 21% dintre familiile tradiţionale declară că intenţionează să meargă în vizită la rude aflate în aceeaşi localitate. De asemenea, doar 5% dintre respondenţi au afirmat că intenţionează că de sărbători să meargă în vizită la prieteni în localitate. Cel mai mic procent se observă în cazul celor dispuşi să călătorească în afara ţării de sărbători: doar 1% dintre români au optat pentru aceasta variantă.
Studiul a măsurat emoţiile oamenilor cu privire la sărbătorile de iarnă din 2020, uitându-se la patru categorii de emoţii grupate astfel: teamă/furie, oboseală/plictiseală, optimism/bucurie, calm/relaxare. Rezultatele ne arată că cel mai mare procent este înregistrat în zona emoţiilor negative de tipul teama/furie şi oboseala/plictiseala.
Recomandări
Mai mult de jumătate dintre români (56%) declară că anul acesta resimt emoţii negative atunci când vine vorba de sărbătorile de iarna în contextul actual. Peste o treime (33%) dintre respondenţi declară că se simt nervoşi, îngrijoraţi, neliniştiţi sau speriaţi atunci când se gândesc la sărbătorilor din 2020. 12% dintre români afirmă că se simt îngrijoraţi, iar dintre segmentele analizate, seniorii pensionari resimt în cea mai mare măsură aceasta emoţie – 17%.
Aproape un sfert dintre respondenţi (23%) declara că în prezent resimt dezamăgire, tristeţe sau oboseală. În această zonă, 12% dintre respondenţi spun că se simt dezamăgiţi în legătură cu sărbătorile de anul acesta.
La capitolul emoţiilor pozitive, 44% dintre români afirmă că se simt optimişti, calmi sau relaxaţi.
29% dintre maturii fără partener, urmaţi de 24% dintre familiile moderne se arată cei mai optimişti, comparativ cu restul segmentelor, atunci când sunt rugaţi să îşi evalueze sentimentele referitoare la sărbătorile din 2020.
În ceea ce priveşte cadourile, românii şi-ar dori în cea mai mare măsură să primească gadget-uri. Potrivit datelor Reveal Marketing Research, peste 40% dintre români preferă să găsească sub brad smartphone-uri, tablete, laptop-uri sau smartwatch-uri. Observăm o diferenţă între femei şi bărbaţi la acest capitol, femeile preferând gadget-urile în mai mare măsură decât bărbaţii: 45%, comparativ cu 36% dintre bărbaţi cu aceasta opţiune. Aceste procente sunt interesante, deoarece, în general, bărbaţii erau cei care erau mai mult atraşi de tehnologie. Astăzi, observăm că raportul începe să se inverseze. Comparativ cu restul segmentelor, tinerii sunt cei mai dornici să primească gadget-uri: milenialii fără partener şi tinerii profesionişti au selectat în egală măsură aceasta opţiune (51% – din fiecare segment).
Peste un sfert dintre respondenţi (26%) şi-ar dori să primească haine de Crăciun, iar dintre segmentele analizate, cele care prefera cel mai mult aceste cadouri sunt familiile tradiţionale (32%).
Datele Reveal Marketing Research ne arată că bijuteriile sunt şi ele pe lista de cadouri ale românilor, având 25% dintre romani care au selectat aceasta opţiune când au fost întrebaţi ce ar prefera să primească de sărbători. Apoi, 21% din totalul respondenţilor au bifat varianta parfumurilor drept cadou dorit de Crăciun. Dintre segmentele analizate, cei mai dornici să primească un parfum sunt tinerii profesionişti, înregistrând un procent de 45% pentru această variantă.
Printre cadourile de Crăciun, o opţiune la fel de populară este sănătatea. Un romîn din patru îşi doreşte să fie sănătos şi nu se gândeşte la cadouri materiale de sărbători. Mai mult, contextul COVID-19 poate fi un motiv în plus pentru respondenţi să fie mai preocupaţi de aspectul sănătăţii. Seniorii pensionari, urmaţi de familiile tradiţionale au optat în cea mai mare măsură pentru această variantă la întrebarea ce îşi doresc de sărbători – 30%, respectiv 28%. Pe de altă parte, doar 5% dintre români şi-ar dori să primească bani de sărbători.
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piaţă full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.
Partenerii noștri