• Întâlnirile ocazionale pentru femei sunt adesea dezaprobate în societatea pakistaneză, dominată de bărbaţi. Cu toate acestea, aplicaţii precum Tinder, care facilitează cunoaşterea şi întâlnirea între persoane care se plac, sunt o provocare la adresa normelor şi le permit femeilor să îşi exercite mai mult controlul asupra vieţii personale.
  • Popularitatea în creştere a aplicaţiilor de dating dezvăluie totodată amploarea controlului statului asupra alegerilor personale ale oamenilor.
  • Potrivit DW, majoritatea utilizatorilor aplicaţiei Tinder din Pakistan provin din marile oraşe, Islamabad, Lahore şi Karachi şi au, de obicei, între 18 şi 40 de ani.

Deşi întâlnirile ocazionale pentru femei sunt încă dezaprobate în societatea conservatoare şi pregnant patriarhală a Pakistanului, în oraşele ţării atitudinile sunt în schimbare rapidă.

Faiqa, un antreprenor de 32 de ani din Islamabad, care a folosit aplicaţia Tinder timp de doi ani, a spus că, deşi experienţa a fost „eliberatoare”, mulţi bărbaţi pakistanezi nu sunt obişnuiţi cu ideea ca femeile să decidă liber asupra propriei vieţi intime, pretinzându-li-se de obicei să păstreze „onoarea” familiei.

„Am întâlnit unii bărbaţi pe Tinder, care se descriu pe ei înşişi ca „feminişti deschişi la minte”, dar care încă mă întrebau: „De ce o fată decentă şi educată ca tine este pe o aplicaţie de dating?”, a mărturisit Faiqa într-un interviu dat postului Deutsche Welle.
Întâlnirile online câştigă popularitate în Asia de Sud

Recomandări

OFICIAL ÎN SCHENGEN
CE CÂȘTIGI LA GALA ZF?
PUTIN TESTEAZĂ ORȘENIK
BIDEN RESPINGE ICC
MANDAT PENTRU BIBI
VREMEA REA ÎNCHIDE A1

India conduce piaţa de dating online în sudul Asiei, dar Pakistanul îi urmează. Un studiu realizat de Indonezian Journal of Communication Studies a constatat că majoritatea utilizatorilor aplicaţiei Tinder din Pakistan provin din marile oraşe, Islamabad, Lahore şi Karachi şi au, de obicei, între 18 şi 40 de ani.

Şi alte aplicaţii de dating câştigă popularitate. MuzMatch se adresează exclusiv musulmanilor, iar Bumble, chiar dacă este relativ nouă pe piaţa de dating online, este preferată de multe feministe pakistaneze, pentru că acolo femeile iniţiază prima conversaţie.

Afirmarea independenţei vieţii private într-o societate conservatoare

Unele femei pot desfide cu uşurinţă regulile societăţii, aşa cum este Sophia, o cercetătoare de 26 de ani din Lahore, care a declarat pentru DW: „Nu-mi pasă dacă oamenii mă judecă. Societatea te va judeca mereu, aşa că ce rost are să încerci să îi faci pe plac?”, spune ea.

Nu toate utilizatoarele aplicaţiei sunt însă la fel de deschise ca Sophia. Cele mai multe profiluri Tinder de femei pakistaneze nu dezvăluie identitatea completă a acestora, feţele acestora neapărând în întregime în fotografiile postate în aplicaţie. „Dacă ne punem numele sau fotografii reale, majoritatea bărbaţilor tind să ne urmărească. Dacă nu răspundem, ne găsesc pe reţelele de socializare şi trimit mesaje ciudate”, a declarat Alishba, în vârstă de 25 de ani, din Lahore.

Ea a menţionat, de asemenea, şi standardele duble în întâlnirile online, explicând că pe Tinder mulţi bărbaţi căsătoriţi folosesc deseori drept scuză căsătoria „distrusă” pentru a întâlni alte femei.

Gata cu „oprobriul şi etichetarea”

Pentru unii, popularitatea în creştere a aplicaţiilor de dating dezvăluie amploarea controlului statului asupra corpurilor femeilor şi a alegerilor personale ale oamenilor. Secretarul General Ameer ul Azeem al partidului islamic Jamaat-e-Islami a declarat pentru DW că „fetele şi băieţii care folosesc aceste aplicaţii se întâlnesc în secret pentru că realizează şi că este greşit”.

„În Occident, legi stricte protejează femeile de hărţuire. În Pakistan femeile nu pot fi protejate în timpul unor astfel de întâlniri secrete, dacă există hărţuire, deoarece astfel de legi lipsesc”.

Zarish, o artistă din Lahore, a declarat DW că femeile nu ar mai trebui să fie „controlate prin oprobriu şi etichetare”. Pakistanul, a spus ea, are probleme mult mai mai mari, care au nevoie de atenţie urgenţă şi, deci nu ar trebui să fie preocupat în mod obsedant de „ceea ce fac oamenii obişnuiţi în viaţa lor privată”.

„Alegerile şi dorinţele mele individuale mă reprezintă pe mine, ca persoană, şi nu onoarea familiei mele sau a societăţii”, a afirmat Zarish.