- Persoanele a căror inițială a numelui de familie se află printre primele litere ale alfabetului au mai multe șanse de a avea realizări mai mari, în special la școală.
- Cei ale căror nume de familie se aflau la începutul alfabetului au avut o probabilitate mult mai mare de a fi priviți într-o lumină mai pozitivă de către profesorii lor.
- Efectul, denumit „alfabetism”, părea să afecteze succesul participanților mai ales în primii ani, inclusiv la vârsta adultă, și să se estompeze mai târziu în viață.
Ar putea numele de familie să joace un rol în ceea ce privește performanțele școlare și succesul general în viață? Potrivit unui studiu, persoanele a căror inițială a numelui de familie se află printre primele litere ale alfabetului au mai multe șanse de a avea realizări mai mari, în special la școală. În schimb, cei care trebuie să aștepte întotdeauna cel mai mult pentru a ridica mâna în timpul apelului nominal sunt supuși unor efecte mai negative, potrivit cercetătorilor de la Universitatea din Colorado Boulder.
Advertisment
„Dacă numele tău se află la sfârșitul alfabetului, ai mai puține șanse să fii identificat de profesori ca fiind un elev excepțional”, spune profesorul de economie și coautor al studiului, Jeffrey Zax, într-un comunicat al universității.
Echipa de cercetători, condusă de Zax și de studentul absolvent Alexander Cauley, a analizat datele unui studiu longitudinal de 3.281 de bărbați din Wisconsin. Participanții au fost monitorizați și chestionați periodic din momentul în care au absolvit liceul în 1957 până în 2011. Cercetătorii au acordat o atenție deosebită performanțelor școlare ale bărbaților și nivelului de succes pe care l-au înregistrat în viața lor de adulți.
Recomandări
Elevii cu nume de familie ce se află la începutul alfabetului sunt mai favorizați de profesori
Rezultatele arată că cei ale căror nume de familie se aflau la începutul alfabetului au avut o probabilitate mult mai mare de a fi priviți într-o lumină mai pozitivă de către profesorii lor. Pentru a păstra un teren de joc cât mai echitabil posibil, echipa a comparat doar participanții care aveau un coeficient de inteligență similar și note similare. „Chiar dacă erau la fel din toate celelalte puncte de vedere, colegul cu inițiala din fruntea alfabetului avea o probabilitate substanțial mai mare de a fi desemnat în mod informal de către profesori ca fiind un elev excepțional”, spune Zax.
„Alfabetismul” continuă să aibă un impact asupra succesului la vârsta adultă
Cercetătorii au stabilit că o diferență de 10 litere are o pondere de aproximativ 10% atunci când vine vorba de scăderea șanselor de favorabilitate din partea unui profesor. Astfel, un elev al cărui nume de familie era „Morris” avea cu aproximativ 10% mai puține șanse de a fi considerat „excepțional” de către un profesor decât un coleg al cărui nume de familie era „Brown”.
Efectul, denumit „alfabetism”, părea să afecteze succesul participanților mai ales în primii ani, inclusiv la vârsta adultă, și să se estompeze mai târziu în viață.
„Vestea bună este că efectele pe care le-am văzut par să se disipeze până la 30 de ani”, spune Zax. „Le-am văzut foarte puternic la sfârșitul liceului și prin facultate și în primele experiențe pe piața muncii. Ele au dispărut la vârsta de 35 de ani și au rămas absente la 52 de ani.”
Zax atribuie această scădere unor sisteme de notare mai realiste: capacitatea generală a unei persoane are în cele din urmă mai multă greutate decât o inițială. Desigur, poate că nu este surprinzător faptul că o persoană al cărei nume de familie începe cu „Z” ar putea fi autorul unui astfel de studiu. Fiind el însuși profesor, recunoaște că a făcut apelul pentru elevii săi în sens invers în ultimii 15 ani. „Aceasta este mica mea lovitură personală împotriva nedreptății alfabetice”, spune el.
Partenerii noștri