• Cum îi păcălesc escrocii pe oameni să le dea miliarde în fiecare an, uneori la nesfârșit.
  • Studiile arată că 3,2 milioane de persoane din Regatul Unit cad anual în plasa escrocheriilor.
  • Asta înseamnă 5 % din populație, în fiecare an.

Escrocii sau șmecherii buni sunt excelenți psihologi intuitivi. Ca niște vrăjitori, acești escroci înțeleg suficient de bine cum funcționează mintea pentru a-i exploata vulnerabilitățile.

Fascinația noastră pentru escroci este irezistibilă și, în ciuda faptului că sunt infractori, aceștia sunt frecvent portretizați în moduri măgulitoare de către Hollywood, în filme. Desigur, realitatea nu este atât de romantică, mai ales dacă te-ai îndrăgostit de unul dintre escroci.

Frank Stajanoa expert în securitate de la Universitatea din Cambridge identifică cele 7 principii psihologice principale folosite în escrocheriile mici și politicoase.

Recomandări

PUTIN DISCUTĂ CU FICO
BIBI AMENINȚĂ REBELII HOUTHI
CIOLACU: AVEM COALIȚIE
FONTANA DI TREVI SE REDESCHIDE
ZELE CREDE-N ADERARE
NEGOCIERI FĂRĂ SFÂRȘIT

Escrocii se folosesc de distragerea atenției

Atenția este ca un reflector, ceea ce înseamnă că, atunci când este îndreptată într-o direcție, ignoră practic orice altceva. Doar că oamenii nu realizează cât de puține informații vin din lumea exterioară pe care le procesăm cu adevărat.

Firește, nu observi totul, plus că mintea este concepută să umple golurile în locul nostru. Dar escrocii știu, și aproape toți folosesc un fel de diversiune.

Conformitatea socială

Studiul clasic care arată cât de ascultători suntem, în special atunci când o autoritate ne spune să facem anumite lucruri, este cunoscut sub numele de experimentul Milgram.

Escrocii știu totul despre acest lucru și exploatează cu plăcere această latură a noastră față de figurile de autoritate.

Oamenii vor da carduri de credit unor persoane despre care cred că sunt chelneri și vor da cheile de la mașină unor persoane despre care cred că sunt paznici din parcare.

Escrocii se bazează pe principiul turmei

Oamenii sunt oi: nu se pot abține să nu se urmeze unii pe alții. Studiul clasic, cunoscut sub numele de Experimentul Asch de conformare, a fost realizat de Solomon Asch în anii 1950 și a arătat că oamenii vor nega evidența propriilor ochi pentru a se potrivi cu ceilalți.

Indiferent dacă este online sau offline, psihologia de grup exercită o influență enormă asupra noastră.

Escrocii exploatează lipsa de onestitate a altora

Frica este ucigașul minții. Escrocii știu că oamenii se tem și joacă pe seama acestui fapt. Unele dezavantaje implică vânzarea de produse către mărci care sunt folosite în scopuri ilegale.

Mărcile sunt descurajate să raporteze înșelătoria, deoarece s-ar implica, iar escrocul câștigă de ambele părți.

Escrocii se folosesc de înșelăciune

Oamenii sunt ușor de păcălit, chiar și atunci când cred că sunt atenți. Escrocii profită de faptul că majoritatea oamenilor își urmează așteptările cu privire la ceea ce se va întâmpla într-o anumită situație.

Dacă comportamentul escrocului se potrivește cu situația, oamenii vor accepta ceea ce spun aceștia.

Escrocii profită de nevoie și de lăcomie

Odată ce escrocii știu ce își doresc oamenii, chiar dacă nu există, ei sunt în măsură să îi manipuleze. Aceștia se vor juca cu disperarea oamenilor; din păcate, cu cât oamenii sunt mai disperați, cu atât este mai ușor să îi păcălească.

O înșelătorie clasică scurtă care funcționează pe lăcomia oamenilor este ,,înșelătoria cu recompensă sub formă de inel„.

Presiunea timpului

Studiile clasice privind modul în care oamenii iau decizii sub presiunea timpului demonstrează ceea ce escrocii știu deja: Atunci când nu au timp de gândire, oamenii recurg la răspunsuri emoționale.

Așadar, escrocii se asigură că ești sub presiunea timpului, astfel încât să răspundă într-un mod previzibil, adică fiind lacom, cedând la începutul turmei sau pliindu-se pe voința unei figuri de autoritate.

Un raport britanic publicat recent a constatat că 3,2 milioane de persoane din Regatul Unit cad anual în plasă. Asta înseamnă 5 % din populație, în fiecare an.