- 42% din 513 spitale înregistrate la Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate (ANMCS) nu au raportat erori medicale în 2020
- Majoritatea evenimentor raportate de spitale au fost infecții nosocomiale
- 73% dintre pacienți au o opinie negativă despre calitatea serviciilor medicale
Pandemia ne-a demonstrat încă o dată că românii nu au încredere în sistemul medical de stat. Chiar și așa, doar 42% din spitalele din România au raportat în anul 2020 evenimente adverse asociate asistenței medicale, cu alte cuvinte erori umane.
Este vorba despre erori în diagnostic sau întârzierea lui, erori de medicație, greșeli de injectare sau erori tehnice. Lipsa de acțiune a personalului sau administrarea tratamentului unui alt pacient sunt și ele întâlnite în raportările unităților medicale.
Majoritatea evenimentor raportate de spitale au fost infecții nosocomiale. Acestea trebuie raportate obligatoriu, în timp ce restul evenimentelor se raportează în mod voluntar.
De altfel, unele erori sunt considerate neînsemnate pentru a fi raportate sau nu au avut consecințe majore asupra pacientului. În plus, toate aceste raportări care se fac nu primesc și un feedback, lucru care ar putea să scadă interesul spitalelor de a întocmi un astfel de raport.
În perioada 2019-2020, au fost raportate peste 5.800 de cazuri de infecții asociate asistenței medicale, peste 1.300 de erori medicale care au rezultat în traumatismul pacientului și 128 de cazuri de deces din cauza unor erori medicale.