- Angajatorii sunt obligați să facă un triaj epidemiologic, în fiecare zi, coform ordinului comun MS-MAI
- Un responsabil din cadrul companiei trebuie să se ocupe de verificarea temperaturii la intrarea în sediu
- Masca devine și ea obligatorie la birou dar condiţiile purtării ei şi persoanele exceptate trebuie stabilite de medicii de medicina muncii
- Dacă prezinţi potenţiale simptome ale infectării cu COVID-19, vei fi trimis la medicul de familie
Obligaţia firmelor de a face un triaj epidemiologic al propriilor angajaţi, zi de zi, apare în Ordinul comun al ministrului sănătăţii şi ministrului afacerilor interne nr. 874/81/2020, publicat vineri în Monitorul Oficial.
Triajul constă în observarea semnelor şi simptomelor respiratorii (tuse frecventă, strănut frecvent, stare generală modificată) şi măsurarea temperaturii corpului cu un termometru noncontact.
Responsabilitatea acestui triaj trebuie să revină unei persoane desemnate de companie, aspect stabilit prin Ordinul comun al ministrului muncii şi ministrului sănătăţii nr. 3577/831/2020.
În acelaşi timp, în ordinul publicat vineri scrie că persoanele cu funcţie de conducere (şefii de structură) din fiecare unitate au responsabilitatea de a dispune triajul observaţional al angajaţilor pe care îi au în subordine direct.
Pentru a avea acces în clădire, angajaţii companiilor şi orice persoane terţe trebuie să nu aibă o temperatură mai mare de 37.3 grade Celsius.
Dacă se constată menţinerea unei temperaturi de peste 37,3°C sau/şi prezenţa altor simptome respiratorii, persoana în cauză va fi trimisă pentru consult la medicul de familie.
Datele personale nu trebuie consemnate
Pentru a nu încălca legislaţia datelor cu caracter personal, firmelor le este interzis să colecteze orice informaţii în urma măsurătorilor.
Cu alte cuvinte, persoana responsabilă de triaj nu înregistrează nimic în legătură cu temperatura sau alte simptome pe care le observă în triajul efectuat la începerea programului de lucru sau ori de câte ori este necesar pe parcursul programului.
În ceea ce priveşte masca de protecţie, aceasta este obligatorie la birou, însă sunt prevăzute şi excepţii. Spre exemplu, masca nu e necesară în cazul celor care lucrează singuri în birou sau a celor care suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare.
O altă excepţie prevăzută de ordinul comun face referire la cei care muncesc în condiţii solicitante (temperaturi ridicate, umiditate ridicată) şi pentru care masca ar aduce un disconfort suplimentar.
Condiţiile purtării măştii pentru angajaţi trebuie stabilite de medicii de medicina muncii, cei care trebuie să facă evaluările de risc pentru fiecare unitate, context în care vor stabili, de la caz la caz, şi care sunt regulile privind masca de protecţie şi persoanele ce nu sunt obligate să o poarte.
Pentru ca starea de sănătate a angajaţilor să fie monitorizată, angajatorii trebuie să asigure o comunicare permanentă cu serviciul de medicina muncii, pe perioada stării de alertă, adică până pe 16 iunie, cel puţin.
Nu în ultimul rând, angajaţii care revin la munca de birou trebuie reinstruiţi în domeniul sănătăţii şi securităţii în muncă. Totodată, trebuie actualizate evaluările de risc şi afişate regulile de conduită obligatorie.
Firmelor li se recomandă să asigure salariaţilor măşti, mănuşi şi alte echipamente de protecţie, iar spaţiul de lucru trebuie adaptat pentru a se asigura distanţarea socială.