• Laboratorul de Propulsie Aero-Acoustică al NASA este locul în care sunetul dispare.
  • Fiecare suprafață din interior este acoperită cu 17.000 de pene cu țepi care absorb sunetul și previn ecourile.
  • Denumit și The Dome, AAPL oferă citiri extrem de precise ale nivelului de sunet pentru aeronave și rachete.

Cleveland, Ohio, găzduiește una dintre cele mai ciudate instalații ale NASA: Laboratorul de propulsie aero-acustică. Denumit și The Dome”, AAPL are o înălțime de aproximativ cinci etaje, suficient de lat pentru a încăpea un teren de baseball, dar nu mai mult, scrie Business Insider.

Timp de peste 20 de ani, AAPL a funcționat ca o cameră anecoică – o cameră fără ecou. Este, în esență, un cimitir pentru sunet. Dacă ați sta la intrare și ați striga Bună ziua” unui prieten aflat în centru, acesta abia v-ar auzi vocea, chiar dacă ați fi la o distanță de doar 65 de metri, a declarat Luke Thompson, inginer de testare mecanică la AAPL.

Cercetătorii NASA testează motoare de avion și de rachetă în interiorul AAPL

În interiorul The Dome, Thompson și echipa sa testează modele de noi piese de motoare de rachete și de motoare cu reacție pentru a vedea cât de mult zgomot fac. NASA, producătorii de avioane comerciale și chiar armata folosesc aceste informații pentru a dezvolta avioane mai silențioase.

Recomandări

CE DEVINE LUMEA?
PLANUL ARMATEI GERMANE
ROMÂNII SE TEM DE EȘEC
GATA DE RĂZBOI?
A ATINS O COARDĂ SENSIBILĂ
MANDAT DE ARESTARE

Sursa tăcerii de la AAPL este reprezentată de pene de fibră de sticlă de doi metri lungime – 17.000 de bucăți. Aceste pene acoperă fiecare suprafață, căptușind pereții, podeaua și chiar și echipamentul de testare. De ce pene din fibră de sticlă? Pentru că sunt un excelent absorbant de sunet. Constructorii o folosesc pentru a izola fonic tot felul de locuri, de la laboratoarele de știință la casele din suburbii.

Fibra de sticlă vine în formă de pană, deoarece aceasta este forma care absoarbe cel mai mult sunet cu cel mai puțin material. Deși cuburile sau sferele din fibră de sticlă ar fi cu siguranță o alegere interesantă pentru decor, acestea ar fi prea voluminoase pentru scopurile AAPL.

În mod evident, panourile din fibră de sticlă cu vârfuri ar fi greu de traversat pentru oricine care nu este gimnast. Cele de pe podea pot fi mutate din drum ori de câte ori Thompson și echipa sa trebuie să introducă ultima piesă a motorului pe care o testează.

În timpul testelor, oamenii nu au voie să intre sau să se apropie de The Dome

Thompson a declarat că AAPL poate testa modele de motoare mai mari decât majoritatea celorlalte laboratoare aero-acustice. Deși The Dome nu este suficient de mare pentru a conține o întreagă rachetă, nu are nevoie de așa ceva deoarece motorul (sau o anumită parte a acestuia) este singurul echipament care este testat.

Instalația de testare acustică a ajutajelor, un tunel de vânt cu aspect țepos, cu un diametru de 53 de centimetri, este aparatul pe care echipa lui Thompson îl folosește cel mai mult. Este pâinea și untul nostru”, a spus el.

NATR testează prototipuri de duze de motor, care sunt tuburile din care ies gazele de eșapament pentru a da împingere unei aeronave. Duzele pot ajunge până la 1.425 de grade Fahrenheit în timpul testelor, așa că nu poți sta chiar lângă NATR și să ții un microfon pentru a capta zgomotul.

Thompson a spus că NASA nu permite nici măcar oamenilor de știință să stea în afara laboratorului în timpul testelor, din motive de siguranță. În schimb, aceștia monitorizează testul într-o instalație separată, analizând datele de la cele 24 de microfoane instalate lângă acoperișul domului (și microfoane suplimentare, dacă este nevoie).

Astfel, în timp ce duza motorului folosește flăcări, undele sonore zboară în toate direcțiile. Undele sonore care lovesc direct microfoanele sunt înregistrate. Între timp, cele care lovesc panourile sunt suprimate și absorbite, astfel încât să nu poată răsuna înapoi spre microfoane și să adauge un al doilea strat de date de zgomot. Deși au un aspect ciudat, panourile sunt esențiale pentru a obține cele mai precise citiri acustice posibile.

Citește și