• Racheta Starship a companiei SpaceX a finalizat primul său zbor complet și a aterizat în ocean.
  • Supraviețuirea căderii în picaj prin atmosfera terestră, ultracaldă și cu tensiuni ridicate, reprezintă o piatră de hotar uriașă.
  • Starship este mai aproape de realizarea visului lui Elon Musk de a reduce costurile zborurilor spațiale și de a coloniza Marte.

Ambițioasa mega-rachetă a companiei SpaceX, Starship, tocmai a demonstrat că poate nu numai să zboare în spațiu, ci și să supraviețuiască, în mare parte intactă, plonjonării extreme înapoi pe Pământ, scrie Business Insider.

Joi, ambele etaje ale rachetei – propulsorul Super Heavy și racheta Starship – au atins o etapă importantă în ceea ce privește reutilizarea, când ambele au aterizat în apă după lansare.

Super Heavy a aterizat în Golful Mexic la câteva minute după decolare. Dar amerizarea rachetei Starship a fost și mai impresionantă. Racheta a zburat în spațiu, a zburat pentru scurt timp deasupra Pământului și a revenit în atmosferă cu aproximativ 17.000 km/h, suportând plasmă care a lovit-o la temperaturi de până la 3.500 de grade Fahrenheit.

Recomandări

PUTIN AMENINȚĂ COREEA DE SUD
CÂND VOR FI ALEGERILE PREZIDENȚIALE?
RUSIA ATACĂ MASIV UCRAINA
HOLD THE PATRIOT!
22 DE OAMENI MOR ÎN GAZA
NOUL LOOK DE FĂCUT BANI

În timp ce se apropia de Oceanul Indian, Starship și-a pornit motoarele în încercarea de a se întoarce în poziție verticală și de a încetini, exersând o aterizare controlată. Nu este clar cât de ușoară a fost aterizarea, deoarece nava spațială a fost clar sfărâmată în bucăți pe transmisia în direct, iar vizibilitatea a devenit redusă pe măsură ce se apropia de apă.

Indiferent ce s-a întâmplat, nava și-a încheiat misiunea scufundându-se în ocean.

Aterizarea în mare cu tunul este un lucru important pentru Starship. Ultima dată când a încercat această performanță, în luna martie, s-a dezintegrat la mijlocul căderii.

Acum, Starship și propulsorul său Super Heavy sunt cu un pas mare mai aproape de a-și îndeplini promisiunea revoluționară de a fi primul sistem de rachete complet reutilizabil capabil să ajungă pe orbită. Dacă Starship poate transpune această aterizare pe ocean într-o aterizare pe uscat, ar putea reduce semnificativ costul zborurilor spațiale.

Apoi, bineînțeles, există ambițiile lui Elon Musk privind planeta Marte. Starship este vehiculul care ar trebui să construiască orașul său pe planeta roșie, cu o populație de 1 milion de oameni.

„Nicio rachetă înainte de aceasta nu a avut potențialul de a extinde viața pe o altă planetă”, a declarat Musk, care a fondat SpaceX în 2002 tocmai în acest scop, în aprilie, în fața Starship, la sediul companiei din Texas.

Al patrulea zbor în spațiu al Starship

Sistemul gigantic de lansare, mai înalt decât Statuia Libertății, și-a pornit motoarele Raptor și a trecut în trombă pe lângă rampa de lansare din Texas, joi dimineață. Lansarea nu a fost perfectă – un motor nu s-a aprins. Dar racheta a funcționat în continuare.

La fel ca la zborul său din martie, propulsorul Super Heavy al rachetei s-a separat de nava spațială Starship la mare înălțime deasupra Pământului, permițând navei spațiale înaripate să-și continue drumul în spațiu.

Propulsorul a căzut înapoi pe Pământ, exersând aprinderea motoarelor pentru a se coborî ca și cum ar fi aterizat pe sol solid, și a aterizat în Golful Mexic. Acest lucru a bifat primul obiectiv de întoarcere a vehiculului SpaceX pentru acest zbor. Următorul a fost Starship propriu-zis.

Niciun sistem de lansare orbitală de pe Pământ nu este complet reutilizabil. SpaceX a fost un pionier în reutilizarea etajului inferior al unei rachete – booster-ul acesteia – cu Falcon 9, calul de bătaie care duce pe orbită misiunile NASA și sateliții Starlink.

Starship-Super Heavy este pregătit să fie primul sistem care să reutilizeze și etapa superioară: nava spațială care intră pe orbită după ce boosterul cade.

Un prototip Starship a demonstrat deja că poate coborî până la o aterizare ușoară de la un zbor la 10 km deasupra Texasului, deși după mai multe încercări explozive eșuate. Dar întoarcerea de la înălțimi orbitale pentru a ateriza întreagă este o altă performanță.

„Trebuie doar să fim siguri că putem trece în mod fiabil prin porțiunea de încălzire ridicată a reintratului, iar apoi vom aduce nava înapoi și vom ateriza și pe turn”, a spus Musk.

Citește și