• Telescopul european a publicat imagini cu sute de planete orfeline.
  • Planetele plutitoare nu sunt atașate de nici o stea și rătăcesc în vidul cosmic.
  • Principala misiune a telescopului Euclid este recoltarea de informații despre materia neagră.

Primele rezultate ale telescopulului european Euclid, lansat vara trecută, au fost făcute publice și ne dezvăluie imagini spectaculoase, inclusiv câteva noi, fără precedent, ale Universului apropiat.

Care este misiunea principală a telescopului European?

Este o misiune a Agenției Spațiale Europene  care implica 1,4 miliarde de euro și 2.500 de cercetători și ingineri. Iar scopul său principal nu sunt planetele, ci este vorba despre măsurarea materiei întunecate a Universului, adică 95% din conținutul cosmosului, care ne rămâne necunoscut, Știm că există pentru că vedem semnele, fără să le cunoaștem natura.

Dar este adevărat că planetele sunt cele care ies în evidență, în această primă recoltă de rezultate științifice, publicate săptămâna trecută: descoperirea planetelor plutitoare, în norul Orion, o zonă de formare a stelelor, unde telescopul a descoperit 300.000 de obiecte noi , dintre care unele nu sunt atașate la nicio stea.

NASRALLAH MOARE
NATO FACE ZID ANTI RUSIA ÎN FINLANDA
IDF ATACĂ HEZBOLLAH
PROMISIUNILE KAMALEI
CUM PROMOVĂM TURISMUL
PE UNDE CIRCULI

Sunt planete fără soare?

Da, astrofizicienii le numesc „planete plutitoare” sau „planete rătăcitoare”. Sunt mai mari decât giganții gazoși ai sistemului nostru solar și au 3 milioane de ani, sunt deci foarte tinere în comparație cu Pământul care are venerabila vârstă de 4,5 miliarde de ani.

Sunt destul de fierbinți și, prin urmare, destul de vizibile în infraroșu, motiv pentru care telescopul Euclid a putut să le detecteze. Și da, plutesc în spațiu, singure.

Știam că acest tip de planetă ar putea exista?

Au trecut aproximativ zece ani de când astrofizicienii au început să le vadă. Am crezut mai întâi în cazuri speciale, atipice. Apoi, în urmă cu doi ani, o echipă franceză a descoperit în jur de o sută deodată și se pare că ar fi multe. Se estimează că există între 2 și 3 milioane care cutreieră galaxia noastră.

Ceea ce ridică problema formării lor: în mod normal, planetele se nasc cu stele, într-un nor de praf. Aceste planete au fost ejectate din sistemele lor planetare sau s-au născut printr-un mecanism nou, ca stelele? Deocamdată nu există niciun răspuns. Putem încerca doar să le imaginăm aceste planete care se învârt în întuneric, pe care nu există dimineață, nici seară, nici lumină.