• Această rocă se distinge prin aspectul său unic, cu pete luminoase, într-un peisaj dominat de roci întunecate.
  • Prezenţa lor ar putea oferi perspective asupra evoluţiei geologice a lui Marte şi ar putea clarifica evoluţia Pământului şi apariţia vieţii.
  • Deşi anortozitele sunt comune pe Lună şi în lanţurile muntoase terestre, găsirea uneia pe Marte este fără precedent.

Roverul Perseverance al NASA a făcut recent o descoperire remarcabilă pe Marte: o rocă diferită de orice altceva văzut până acum pe suprafaţa Planetei Roşii, relatează Mashable. Poziţionată în vechiul canal al râului Neretva Vallis din craterul Jezero, această regiune a transportat apă acum miliarde de ani. Denumit Atoco Point” după un punct de referinţă din Marele Canion, această rocă se distinge prin aspectul său unic, cu pete luminoase, într-un peisaj dominat de roci întunecate, asemănându-se cu un anortozit, un tip de rocă rar întâlnit în istoria explorării marţiene. Roca măsoară aproximativ 45 de centimetri lăţime şi 36 de centimetri înălţime.

Anortozitele, de obicei rare în sistemul solar, compuse în principal din feldspat, sunt semnificative deoarece sugerează că crusta timpurie a lui Marte este mai complexă decât se credea anterior, posibil asemănătoare cu crusta originală a Pământului. Prezenţa lor ar putea oferi perspective asupra evoluţiei geologice a lui Marte şi ar putea clarifica evoluţia Pământului şi apariţia vieţii. Deşi anortozitele sunt comune pe Lună şi în lanţurile muntoase terestre, găsirea uneia pe Marte este fără precedent. Descoperirea sugerează scenarii în care activităţile magmatice marţiene şi impacturile antice ar fi putut scoate la suprafaţă aceste roci, potenţial transportându-le în locaţiile lor actuale.

Perseverance, echipat cu instrumente sofisticate, a analizat Atoco Point, dar nu a colectat un eşantion, optând în schimb să-şi continue călătoria către marginea craterului unde ar putea găsi mai multe exemple de anortozite în contextul lor geologic original. Această decizie strategică vizează colectarea mai multor mostre care ar putea oferi o înţelegere mai largă a geologiei şi compoziţiei crustei marţiene.

OFICIAL LA NATO
VON DER LEYEN, APROBATĂ PENTRU CONDUCERE
UN BAN DAI ȘI STAI ÎN RAI
AU SUBIECTE DE DISCUȚIE
GLUTEN FREE, CAKE FOR ME!
COALIȚIA MUTĂ VINERI NEGOCIERILE

În ciuda semnificaţiei lui Atoco Point, misiunea ambiţioasă de returnare a mostrelor de pe Marte se confruntă cu incertitudini din cauza restricţiilor bugetare, punând în pericol returnarea mostrelor marţiene pe Pământ. Cu toate acestea, NASA rămâne angajată în explorarea secretelor lui Marte, inclusiv existenţa potenţială a vieţii microscopice antice în regiunea deltei uscate a craterului Jezero.