• Cercetătorii vor folosi Inteligența Artificială pentru a analiza scanările în căutarea unor modele sau semne de demență.
  • Identificarea riscului de demență la o persoană la o etapă incipientă i-ar permite să facă schimbări în stilul de viață pentru a încetini progresul bolii.
  • Echipa speră să dezvolte instrumente care să ajute radiologii în detectarea timpurie a bolii, înainte de apariția simptomelor.

Oamenii de știință speră că accesul la peste 1,6 milioane de scanări ale creierului colectate de la pacienți din toată Scoția ar putea ajuta la prezicerea riscului de demență al unei persoane, conform BBC.

O echipă de 20 de cercetători de la universitățile din Edinburgh și Dundee a primit permisiunea fără precedent de a vizualiza un număr imens de scanări anonime adunate din întreaga populație scoțiană de peste un deceniu.

Este pentru prima dată când oamenii de știință din Marea Britanie au acces la volume atât de mari de date valoroase.

AJUTOR PENTRU SECRET SERVICE
UK SE PREGĂTEȘTE DE MPOX
PRIMUL TRANSPLANT HEPATIC
PUTIN MĂREȘTE ARMATA
CUTREMUR ÎN ROMÂNIA
BRAND SAU UNIFORMĂ?

Ei vor folosi Inteligența Artificială (A.I.) pentru a analiza scanările pentru a vedea dacă există modele sau semne de demență.

Demența se caracterizează prin acumularea de diferite tipuri de proteine ​​în creier, care dăunează țesutului creierului și duce la declinul cognitiv. Modificările moleculare și celulare ale creierului încep de obicei cu mulți ani înainte de apariția oricăror simptome.

Cercetătorii speră că, prin studierea unui număr atât de mare de scanări ale creierului, vor putea dezvolta instrumente care îi vor ajuta pe radiologi cu detectarea precoce.

Oamenii de știință au primit permisiunea de la NHS Scotland să utilizeze 1,6 milioane de imagini CT și RMN colectate în timpul îngrijirii clinice de rutină între 2008 și 2018. Cercetările anterioare au fost limitate de accesul la un număr mult mai mic de scanări.

Decizia de a acorda permisiunea de a studia atât de multe scanări a fost luată de către NHS Scotland’s Public Benefit and Privacy Panel for Health and Social Care, al cărui rol este de a se asigura că solicitanții s-au gândit la beneficiul public și la implicațiile privind confidențialitatea.

Toate scanările vor fi anonimizate, astfel încât cercetătorii să nu știe nimic despre pacienții ale căror scanări le studiază. Un pacient care este informat că riscă să dezvolte afecțiuni precum Alzheimer ar putea face schimbări pentru a încetini progresul bolii.

Fostul jurnalist Willy Gilder, care a fost diagnosticat cu Alzheimer în urmă cu trei ani, a spus: „Dacă știți că sunteți în pericol, puteți face schimbări care vă vor îmbunătăți sănătatea creierului. Pentru că am fost diagnosticat devreme, știu că, de exemplu, să mă mențin foarte activ mental, mă va ajuta”.

Echipa a spus că va înțelege mai bine potențialul tehnologiei până la începutul anului viitor, dar că va dura încă câțiva ani pentru a dezvolta un produs care ar putea fi folosit în practică.