• Înainte de Crăciun, a apărut informația că industria auto se confruntă cu ceea ce un insider numea „chipageddon”
  • Samsung luptă să respecte comenzile pentru cipurile de memorie pe care le realizează
  • Taiwanul și Coreea de Sud domină industria de fabricare a cipurilor

În cea mai mare parte a timpului cipurile de computer rămân nevăzute, dar sunt în centrul tuturor produselor digitale care ne înconjoară. Iar atunci când livrările cad, producția de bunuri se poate opri, comentează BBC.

Indicii ale actualei crize de cipuri au apărut de anul trecut, când jucătorii s-au luptat să cumpere noi plăci grafice pentru PC, Apple a trebuit să eșaloneze lansarea iPhone-urilor, iar cele mai recente console Xbox și PlayStation nu au satisfăcut cererea.

Apoi, chiar înainte de Crăciun, a apărut informația că industria auto se confruntă cu ceea ce un insider numea „chipageddon”. Mașinile noi includ adesea mai mult de 100 de microprocesoare – iar producătorii au fost pur și simplu incapabili să se aprovizioneze cu toate.

Recomandări

PUTIN DISCUTĂ CU FICO
BIBI AMENINȚĂ REBELII HOUTHI
CIOLACU: AVEM COALIȚIE
FONTANA DI TREVI SE REDESCHIDE
ZELE CREDE-N ADERARE
NEGOCIERI FĂRĂ SFÂRȘIT

De atunci, tot mai multe companii de tehnologie au avertizat că se confruntă cu constrângeri. Samsung luptă să respecte comenzile pentru cipurile de memorie pe care le realizează. Și Qualcomm, care produce procesoare și modemuri pentru multe dintre smartphone-urile de vârf și alte gadgeturi are aceeași problemă.

Coronavirusul este parțial de vină

Restricțiile au impulsionat vânzările de computere și alte dispozitive care le permit oamenilor să lucreze de acasă, precum și de gadgeturi pentru timpul liber.

Între timp, industria auto s-a confruntat cu o scădere mare a cererii și și-a redus comenzile. Drept urmare, producătorii de cipuri și-au schimbat liniile de producție.

Dar apoi, în al treilea trimestru al anului 2020, vânzările de mașini și-au revenit mai repede decât se anticipase, în timp ce cererea pentru electronice de consum a continuat să crească. Cererea a fost impulsionată și de pregătirea infrastructurii 5G.

Și Huawei a făcut o comandă mare, pentru a-și constitui un stoc de chipuri, înainte ca restricțiile comerciale impuse de SUA să împiedice compania să comande mai mult. În schimb, industria auto are o marjă relativ scăzută și tinde să nu facă stocuri.

Recent, TSMC și Samsung, principalii producători de cipuri, au cheltuit miliarde pentru un nou proces de fabricare a cipurilor de 5 nanometri extrem de complex, pentru a alimenta produsele de ultimă generație.

Dar analiștii spun că, pe o scară mai largă, sectorul a suferit de lipsa investițiilor. Și mulți dintre producătorii de cipuri vor răspunde cererii suplimentare prin creșterea prețurilor.

Compania de consultanță AlixPartners a prognozat că industria auto va pierde 64 miliarde de dolari din vânzări, deoarece a trebuit să închidă sau să reducă producția. Sectorul generează de obicei vânzări de circa 2.000 de miliarde de dolari pe an.

Implicațiile geo-politice

Există, de asemenea, și implicații geo-politice. SUA este încă lider în ceea ce privește preoiectarea componentelor, dar Taiwanul și Coreea de Sud domină industria de fabricare a cipurilor.

Iar economistul Rory Green de la TM Lombard estimează că cele două națiuni asiatice reprezintă 83% din producția globală de cipuri de procesor și 70% din cipurile de memorie.

„Așa cum Opec este pentru petrol, Taiwan și Coreea de Sud sunt practic monopoluri pentru producția de chipuri”, a scris el, adăugând că cota de piață a celor două state va crește în continuare.

Acest lucru a stârnit îngrijorare în SUA, unde un grup de lobby a numit actuala criză „canarul din mina de cărbune” pentru viitoarele penurii. Iar un grup de 15 senatori i-a scris președintelui Biden îndemnându-l să ia măsuri pentru a „stimula producția internă de semiconductori în viitor”.

Dar, probabil, țara cea mai afectată este China, care produce mai multe mașini decât orice altă națiune. În consecință, compania de cercetare IHS prezice că producția chineză de automobile va scădea în primul trimestru cu 250.000 de vehicule.

Pentru moment, consumatorii care planifică o achiziție trebuie să aibă în vedere câteva lucruri. Timpii de așteptare pentru unele modele de mașini vor crește. Și unele gadgeturi pot deveni, de asemenea, greu de găsit. Cei mai mari jucători, precum Samsung și Apple, au putere de cumpărare pentru a se asigura că au prioritate. Dar mărcile mai mici pot fi grav afectate.

„Asta înseamnă că produsele ar putea deveni mai scumpe – sau cel puțin ca prețul să nu scadă în timp, așa cum v-ați aștepta în mod normal”, spune Ben Wood, de la consultanța CCS Insight. „Iar aprovizionarea va fi limitată. Așadar, dacă există un gadget pe care vrei cu adevărat să-l obții, nu te gândi să stai să vezi dacă există o ofertă mai bună peste câteva luni”.