Boeing 737 Max va zbura din nou în Europa. De ce a revenit EASA asupra interdicției

  • Agenția Europeană pentru Siguranță Aviatică a autorizat din nou 737 MAX
  • 737 MAX este cel mai avansat 737 pe care Boeing l-a produs vreodată
  • TAROM a comandat cinci Boeing 737 MAX
  • 4.000 de aeronave Boeing 737 MAX au fost comandate la nivel global
  • 387 de noi MAX-uri au fost deja livrate în toată lumea

Boeing 737 Max va zbura din nou în Europa. Aeronava a primit din nou autorizație din partea Agenției Europene pentru Siguranță Aviatică. Modificările făcute de Boeing au fost considerate suficiente de către echipa care a făcut evaluarea.

Directorul Agenției spusese deja din decembrie că avionul va primi undă verde. Uniunea Europeană rămăsese cam în urmă. 737 MAX primise deja autorizație de zbor în Statele Unite, Canada și Brazilia.

La nivel mondial, au fost livrate 387 de avioane de acest fel, iar peste 450 au fost produse dar nu au ajuns încă la clienți. Și în România, vei putea să zbori cu un 737 MAX. Tarom și Blue Air au comandat aceste aeronave.

Radu Șopa este pilot cu peste 10.000 de ore de zbor, toate la manșa unui 737. Când noile MAX vor ajunge în România, le va pilota și pe acestea. E convins că sunt sigure.

Radu, pilot: ”Mă simt în deplină siguranță, de mai mult de 14 ani zbor variantele NG și clasic ale avionului Boeing 737 și mi se pare că este un avion fantastic. Varianta MAX a modelului 737 este o variantă îmbunătățită care încorporează cele mai noi tehnologii dezvoltate de Boeing. De-abia aștept să zbor MAX.”

Boeing 737 MAX a intrat în serviciu în mai 2017. Dar după nici doi ani, în martie 2019, toate avioanele de acest fel au fost consemnate la sol după două accidente catastrofale.

De ce a revenit agenția europeană asupra interdicției 737 MAX

Agenția Europeană de Securitate Aeriană a anunțat că autorizează realuarea zborurilor cu modelul Boeing 737 MAX in Europa pentru că au fost făcute modificările necesare la acest avion.

EASA spune că decizia a fost determinată de o analiză în profunzime a problemelor care au ținut acest avion în afara curselor aeriene și că se poate reintroduce cu toată siguranța în traficul comercial. Aprobarea autorității aeriene europene pentru Boeing vine după ce Statele Unite ale Americii, Brazilia și Canada au dat aviz favorabil reluării zborurilor cu modelul 737 MAX.
”, relatează Felix Damian, corespondent Aleph News.

”Inspectorii au constatat că avionul a suferit modificări și numeroase teste, in special la acest mecanism automat numit MCAS, vinovat pentru prăbușirea celor două avioane. În octombrie 2018, un avion al companiei Lion Air a căzut în mare în Indonezia, iar a doua tragedie, dupa doar 5 luni, a implicat un Boeing 737 Max al companiei Ethiopian Airlines, care avea 157 de oameni la bord si s-a prăbușit la 6 minute după decolare”, relatează Felix Damian.

”În aceste cazuri, sistemul de pilot automat MCAS s-a activat imediat după decolare si din cauza unui senzor intelegea ca trebuie sa previna oprirea motoarelor, fortand botul avionului în picaj. Piloții nu cunoșteau acest mecanism, care se dezactiva dupa 10 secunde și se reactiva din nou, iar încercările lor de a controla aeronava au fost inutile”, relatează, corespondentul Aleph News.

Reacția rudelor victimelor

Boeing 737 MAX a fost interzis timp de 22 luni, asta numai in Europa, pentru ca a fost implicat in aceste doua accidente tragice cu un total de 346 de morți. Un grup al rudelor afectate din Franța critică aceasta deciziei de autorizare a modelului și o considera prematură, nepotrivită și periculoasă”, relatează Felix Damian.