Cum pot rezolva avioanele X problema boom-ului sonic

Avioanele X, care au ajutat la deschiderea programului spațial american, sunt pline de secrete. Recent, acestea au o altă misiune – să elimine zgomotul produs de călătoriile cu viteză supersonică, scrie BBC. În 2023, cel mai nou avion X – aeronava X-59 Quiet SuperSonic Technology – își propune să repete o performanță realizată de primul avion X – să spargă din nou bariera sunetului. Numai că, de data aceasta, dacă totul decurge conform planului, nimeni de la sol nu va observa.

În 1973, guvernul american a interzis zborurile comerciale supersonice deasupra solului din Statele Unite. Odată cu această interdicție – și cu altele asemănătoare – a dispărut și argumentul comercial pentru aeronave precum Concorde.

Foto BBC

Acest lucru s-ar putea schimba dacă anii de cercetare pentru a crea un boom sonic silențios vor da roade. Nasa a încearcă să construiască o aeronavă care să creeze un astfel de boom. În ciuda progreselor înregistrate în modelarea computerizată și în tehnologia tunelurilor de vânt, este încă prea riscant să se construiască un avion supersonic silențios care să transporte pasageri fără a avea dovezi reale că tehnologia va funcționa.

Povestea avioanelor X americane a luat naștere la mijlocul anilor 1940 și a evoluat până în anii 1960, când avioanele cu rachete au zburat până la marginea spațiului. Cele mai rapide avioane X aveau să ducă piloții la viteze de șase ori mai mari decât viteza sunetului.

În 1947, primele indicii pe care le-au avut privitorii de la Muroc Army Airfield, California, despre faptul că bariera sunetului fusese spartă au fost un zgomot asemănător unui tunet sau o explozie a unei bombe. A fost cel de-al nouălea zbor cu motor al aeronavei experimentale Bell X-1, iar la bordul aeronavei pilotul se confrunta cu dificultăți ale panoului de control în timp ce stabilitatea aeronavei fluctua odată cu creșterea vitezei.

Citește și:

Exit mobile version