Era telefoanelor se apropie de final. Silicon Valley caută deja următoarea platformă tech majoră

În urmă cu cincisprezece ani, Steve Jobs a anunțat trei noi produse: un player muzical, un telefon mobil și un dispozitiv de comunicare care folosea internetul. În timp ce președintele de atunci al Apple își făcea prezentarea, publicul și-a dat seama încet-încet că cele trei produse erau de fapt un singur gadget: iPhone-ul. Aplauze, renașterea Apple și o nouă eră în tehnologie, smartphone-ul depășind PC-ul ca centru al calculatorului personal.

Astăzi, chiar și dl Jobs ar putea fi surprins de câte utilizări au fost găsite pentru dispozitivul său versatil. Micul ecran a ajuns să se ocupe de operațiuni bancare, rețele, citirea hărților, jocuri și multe altele. Apple și alți producători de telefoane s-au îmbogățit nu numai din vânzările de hardware (în valoare de 530 de miliarde de dolari anul trecut), ci și din controlul asupra a ceea ce se întâmplă pe platformă, de la magazinele de aplicații (care au generat 135 de miliarde de dolari) la reclamele pe mobil (în valoare de aproape 300 de miliarde de dolari).

Cu toate acestea, există tot mai multe dovezi că era smartphone-urilor se stinge. Vânzările de telefoane au fost în ușoară scădere din 2016, deoarece îmbunătățirea tehnologică mai lentă a dus la faptul că oamenii fac upgrade mai rar, scrie The Economist.

Lupta pentru tehnologie

În țările bogate, deja saturate, declinul este deosebit de accentuat. Astfel, inovatorii și investitorii în tehnologie sunt în goana după următorul mare lucru, în speranța de a câștiga nu doar o piață suculentă de hardware, ci și potențialul de a controla platforma pe care se desfășoară totul.

Marea idee actuală este reprezentată de căștile de realitate virtuală (VR), stimulată în parte de blocajele pandemice. Mai promițători totuși par ochelarii pentru experimentarea realității augmentate (AR), în care grafica computerizată este suprapusă peste lumea reală.

Cele mai multe dintre marile firme americane de tehnologie – printre care Apple, Google, Meta și Microsoft – precum și giganți asiatici precum ByteDance (proprietarul chinez al TikTok) și Sony, dezvoltă sau vând deja căști VR sau AR. Ceea ce a fost până acum o piață de nișă este pe cale să devină foarte aglomerată.

Orice pretenție de a fi descoperit următoarea mare platformă merită prudență. Au existat o mulțime de începuturi false. Tabletele au fost proclamate ca fiind un rival al smartphone-urilor, însă Apple încă face de șase ori mai mulți bani din vânzarea de iPhone-uri decât din iPad-uri. Casele inteligente au fost văzute ca o altă posibilă mega-platformă, dar până în prezent Alexa și alții ca ea servesc mai ales ca tonomate și cronometre pentru ouă. Tehnologia auto este o altă platformă care s-a dovedit a fi utilă și valoroasă, dar care nu amenință să devină centrul vieții digitale a nimănui. Este ușor să ne imaginăm căștile, care acum sunt folosite mai ales pentru jocuri, rămânând blocate într-o nișă similară.

Noile tendințe în materie de tehnologie

Cu toate acestea, ceea ce pare a fi în curs de desfășurare este o mișcare treptată a consumatorilor către o constelație de noi dispozitive portabile. Printre acestea se numără căștile inteligente cu activare vocală, care pot efectua apeluri, citi mesaje și multe altele, și ceasurile inteligente, care se ocupă de programare, navigare și fitness. O gamă tot mai largă de gadgeturi tehnologice pentru sănătate măsoară totul, de la glicemia până la modelele de somn. În America, vânzările unitare ale acestor „portabile” sunt deja aproape de vânzările smartphone-urilor.

Aceste gadgeturi sunt mai degrabă accesorii pentru telefon decât înlocuitori. Dar, pe măsură ce informatica se îndepărtează de buzunar și se îndreaptă spre încheietura mâinii și ureche, o parte tot mai mare din atenția și cheltuielile consumatorilor se îndepărtează și de telefon. Pe măsură ce ochelarii VR și AR devin mai ușori și mai ieftini, aceștia ar putea forma cea mai puternică parte a grupului de dispozitive portabile.

Oamenii nu sunt pe cale să renunțe la telefoane, așa cum nu au renunțat nici la laptopuri în urmă cu un deceniu. Dar, pe măsură ce interacționează mai des cu căștile sau, în curând, cu ochelarii, tot mai mulți dintre ei vor ajunge să își folosească telefonul ca pe un fel de back-office, în primul rând pentru a furniza forță de procesare pentru alte gadgeturi. Pe măsură ce cipurile devin și mai mici, s-ar putea ca telefoanele să nu mai fie necesare nici măcar pentru acest lucru.

Nu vă așteptați ca toate acestea să se întâmple imediat. Telefoanele cu acces la internet au fost lansate la sfârșitul anilor ’90 și nu au reușit să se impună în afara birourilor. Căștile cu microfon – voluminoase, scumpe și folosite până acum doar în industrie – se află într-un stadiu similar.

Cu toate acestea, atunci când sunt depășite punctele de inflexiune tehnologică, lucrurile se pot schimba rapid. La patru ani după ce dl Jobs și-a lansat iPhone-ul, smartphone-urile au depășit vânzările tuturor computerelor portabile și desktop din lume.

Exit mobile version