- Elon Musk își imaginează o lume în care tunelurile rezolvă toate problemele noastre legate de mașini.
- Cu toate acestea, tunelurile pline de mașini nu sunt fezabile din cauza lipsei de spațiu și a costurilor ridicate.
- Un jurnalist susține că Musk ar putea folosi The Boring Company pentru a face transportul public mai ieftin.
Căutarea de ani de zile a lui Elon Musk de a rezolva problema traficului prin introducerea mașinilor în subteran ar putea fi un vis fără speranță, dar ar putea fi un lucru bun: tuneluri ieftine. Daniel Knowles, scriitor la The Economist și autorul cărții „Carmageddon: How Cars Make Life Worse and What To Do About It” – o carte despre modul în care mașinile contribuie la crizele de sănătate publică și alimentează criza climatică, lansată în martie – susține că Musk ar putea foarte bine să reducă costul construcției de tuneluri pentru metrou, un proces care adaugă miliarde de euro la dezvoltarea metroului, scrie Business Insider.
Advertisment
Problema, susține el, este că Musk nu este interesat de acest lucru. În schimb, miliardarul are propria sa viziune pentru îmbunătățirea transportului. Aceasta include rezolvarea traficului prin mutarea transportului în subteran prin tuneluri auto sau construirea unui hyperloop de succes. Cu toate acestea, acest proiect de transport care presupune deplasarea oamenilor fără oprire pe distanțe lungi în tuneluri de mare viteză nu a reușit încă să aibă succes.
„Este un director de automobile și vrea să vândă mașini, crede în mașini și trăiește în jurul mașinilor”, a declarat Knowles. „Cred că este la fel de preocupat de mașini ca oricine altcineva”, a continuat Knowles, făcând referire la una dintre premisele cheie ale cărții sale, și anume că America, și lumea, este dependentă de cultura auto.
Recomandări
„Cred că transportul în comun este dureros. Este nașpa”
Încă din luna martie, The Boring Company a lui Musk, o companie de construcții dedicată transportului auto subteran, a promovat tunelurile pentru a rezolva toate problemele pe care le produc mașinile: zgomotul, poluarea și blocajele interminabile din trafic. Musk a fost adesea explicit că opțiunile tradiționale de transport public, precum metroul, nu ar face parte din viziunea sa. Odată, chiar a numit un expert în transport public un idiot.
„Cred că transportul public este dureros. Este nașpa”, a declarat Musk la un eveniment Tesla din Long Beach, California, în 2017. „De ce vrei să te urci în ceva cu o mulțime de alți oameni care nu pleacă de unde vrei tu să plece, nu începe unde vrei tu să înceapă, nu se termină unde vrei tu să se termine? Și nu merge tot timpul.”
Plângerile lui Musk nu sunt complet nefondate: Cartea lui Knowles arată cum subinvestiția în transportul public din SUA a dus la sistemul folosit în prezent, care este în declin pe măsură ce tot mai mulți oameni optează pentru mașini.
Acest lucru contrastează cu locuri precum Tokyo, Japonia, unde, scrie Knowles, utilizarea mașinilor este printre cele mai scăzute din lume deoarece, spre deosebire de alte țări, a deține o mașină în Japonia înseamnă taxe costisitoare, iar în orașe aglomerate precum Tokyo, locurile de parcare sunt rare. Drept urmare, planificarea transportului public este pusă pe primul plan.
Acest dispreț față de transportul public pe care se bazează orașele și aversiunea față de trafic au constituit fundamentul pe care a fost înființată The Boring Company. Tunelurile pe care Musk le va construi vor susține atât „Tesla în tuneluri, cât și hyperloop-ul, a cărui dezvoltare va fi împărțită de mai multe startup-uri care se vor întrece pentru a finaliza această tehnologie futuristă.”
În 2018, Musk a dezvăluit prima dovadă de concept a tunelului Tesla sub străzile din Hawthorne, un cartier din Los Angeles. Musk a declarat atunci că instrumentele de foraj pe care inginerii săi le-au pus la punct sunt mai rapide și mai ieftine decât burghiile tradiționale.
Unii ingineri nu erau plini de speranță cu privire la planurile lui Musk
„Mașinile lui care construiesc tuneluri arată destul de standard. Nu am văzut nimic de la el care să fie diferit de ceea ce fac alți oameni, cu excepția diametrului mai mic”, a declarat Herbert Einstein, expert în tuneluri la Massachusetts Institute of Technology, pentru Forbes în 2018. „Acest lucru arată într-adevăr mai degrabă ca o dezvoltare a unui vehicul, mai degrabă decât ca o dezvoltare a unui tunel”.
Dar, ani mai târziu, dovada de concept a devenit o realitate: În 2021, The Boring Company a deschis primul său tunel auto în Las Vegas, o buclă de 4.500 de metri sub Centrul de Convenții din Las Vegas. Câteva luni mai târziu, a urmat un ambuteiaj în bucla Las Vegas Convention Center după o convenție Consumer Electronics Show.
„Gândirea lui despre este cu adevărat aiurită. El o vede ca pe o problemă de inginerie, dar cu presupunerea de bază că toată lumea va fi într-o mașină. Nu cred că are sens”, a declarat Knowles. „Când te gândești la cantitatea de tuneluri și la cantitatea de spațiu care ar trebui ocupată pentru ca toată lumea să se poată deplasa într-un oraș dens precum New York sau Los Angeles fără a fi nevoită să intre vreodată într-un ambuteiaj – calculele matematice nu au sens. Este imposibil.”
The Boring Company s-a lovit de piedici încă de la înființare. Planurile grandioase ale lui Musk s-au dezvoltat lent, iar mai multe proiecte de tuneluri în orașe precum Los Angeles, Chicago și Baltimore au fost abandonate. În plus, compania a renunțat la contracte după ce a promis altor orașe că va rezolva problemele de trafic ale acestora. Criticii au criticat proiectele ca fiind „escrocherii” menite să ducă afacerile către Tesla.
Citește și
- Prințul William a dezvăluit un fapt surprinzător despre fiul său, Prințul George. Ce fel de muzică ascultă la nouă ani
- STUDIU. Patru sateliți majori ai lui Uranus ar putea ascunde în interiorul lor oceane de apă. Ce au dovedit cercetătorii
- Ce reacție au avut Prințesa Charlotte și Prințul George când tatăl lor, Prințul William, a urcat pe scenă la concertul de încoronare
Partenerii noștri