• În urmă cu fix 20 de ani, Mark Zuckerberg a creat pagina The Facebook în campusul Harvard. La o lună distanță, rețeaua de socializare s-a extins la Stanford, Columbia și Yale.
  • Facebook a ajuns la 500 de milioane de utilizatori în 2010 și la 1 miliard în 2012. În 2018 a fost lovită puternic de scandalul Cambridge Analytica.
  • Mark Zuckerberg a schimbat numele companiei în Meta la finalul lui 2021. În ultimul trimestru, Meta a avut venituri cu 25% mai mari.


Era o zi de 4 februarie ca oricare alta când un tânăr student la Harvard a schimbat lumea. A lansat un site pentru colegii săi și l-a numit The Facebook. Două decenii mai târziu, platforma are peste 3 miliarde de utilizatori, iar compania are venituri de 40 de miliarde de dolari, însă și o imagine mai curând negativă din cauza scandalurilor.

Cum a luat naștere Facebook?

Zuckerberg nu era la prima tentativă de a lansa o rețea de socializare la Havard. În 2003 a creat o platformă prin care studenții se votau între ei în funcție de atractivitate. Harvard a blocat însă acea rețea. Apoi pe 4 februarie 2004, Zuckerberg alături de colegii săi de cameră, Chris Hughes și Dustin Moskovitz, dar și cu Eduardo Saverin, au lansat site-ul TheFacebook. O lună mai târziu, platforma s-a extins și la alte universități: Stanford, Columbia și Yale. În septembrie, Zuckerberg era dat în judecată pentru faptul că ar fi furat ideea. Fără izbândă. Facebook s-a extins și în alte școli și apoi peste tot. A ajuns la 500 de milioane de utilizatori în 2010, 1 miliard în 2012 și acum are peste 3 miliarde de utilizatori activi.

Ce scandaluri au pătat imaginea companiei?

Două cuvinte: Cambridge Analytica. O subsidiară a Facebook care oferea campaniei lui Donald Trump diverse servicii. Ei bine, Cambridge Analytica a fost acuzată că s-a folosite de datele utilizatorilor pe care le-a distribuit către terți, încălcând astfel politicile companiei. A fost un scandal uriaș și doar începutul presiunii puse pe Facebook pentru a-și regla politicile pentru protejarea utilizatorilor. Chiar săptămâna aceasta, Mark Zuckerberg a depus mărturie în fața Congresului pentru modul în care Facebook protejează utilizatorii minori.

Recomandări

CIOLACU: AVEM COALIȚIE
ZELE CREDE-N ADERARE
NEGOCIERI FĂRĂ SFÂRȘIT
UNDE TE DISTREZI ÎN PARIS
SUSPECTUL E ARESTAT
LARA NU VREA LA SENAT

Cum arată compania în prezent?

În pofida scandalurilor și a schimbării de identitate, compania numindu-se Meta din octombrie 2021, ultimul raport financiar arată bine. Veniturile au crescut la 40 de miliarde de dolari, profitul s-a triplat, iar acțiunile au crescut și ele cu 14%. Nu la fel de bine stă viziunea lui Zuckerberg de a ne duce în Metaverse. După lansarea Vision Pro de vineri, compania despre care vorbește toată lumea cu privire la realitatea virtuală nu este Meta, ci Apple. Să vedem care va fi răspunsul lui Zuckerberg și la acest capitol. Cert este că povestea începută într-un dormitor la Harvard a ajuns mai departe decât își imagina oricine și continuă și în prezent.

Citește și