- Verificările Captcha, care cer utilizatorilor să identifice diverse obiecte înainte de a se conecta la o pagină web, ar putea dispărea.
- Acestea au rolul de a distinge utilizatorii umani de conturi operate de roboți și de a depista activități frauduloase.
- Compania Apple propune o tehnologie care permite ca aceste verificări să se realizeze automat.
Testele Captcha, în care vi se cere să identificați semafoarele sau să tastați litere care apar deformate, ar putea deveni de domeniul trecutului.
O neplăcere, un element de securitate important sau o întrebare existențială: indiferent ce părere aveți despre faptul că vi se cere să dovediți că nu sunteți un robot, testele Captcha au devenit o activitate zilnică pentru majoritatea dintre noi.
O nouă funcție din viitoarele versiuni ale iOS și macOS, sistemele de operare ale Apple pentru iPhone și computere, promite să pună capăt odată pentru totdeauna acestor verificări. Denumită „verificare automată”, tehnologia va permite site-urilor să verifice automat dacă nu sunteți un robot.
Captcha provine de la „Testul Turing public complet automatizat pentru a diferenția computerele de oameni” [Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart]. Acestea sunt acele mici teste pe care le vedeți uneori când vă înscrieți pe un site web. Este posibil să vi se ceară să identificați toate semafoarele dintr-o imagine sau să tastați niște litere și numere întortocheate. Dacă nu reușiți, vă poate cere să o luați de la capăt, ceea ce vă face să vă întrebați dacă știți cu adevărat cum arată un semafor sau dacă nu cumva sunteți un robot. Scopul acestora este de a detecta activitatea frauduloasă pe site-uri și conturi operate de roboți.
„Probabil că nu vă place să fiți întrerupt de acestea”, a declarat Tommy Pauly de la Apple. „Mie cu siguranță nu-mi place. Motivul pentru care aceste verificări există este acela de a preveni activitățile frauduloase. Dacă administrați un server, nu vreți ca acesta să fie copleșit de fraude. Unele încercări de a crea conturi sau de a cumpăra produse provin de la utilizatori legitimi. Dar alte încercări pot proveni de la atacatori sau de la roboți.”
Cum va funcționa tehnologia care va înlocui Captchas
Compania a colaborat cu Fastly și Cloudflare, două companii care operează la nivel de infrastructură o mare parte din internetul public, pentru a crea această funcție. Aceasta se bazează pe același tip de tehnologie care stă la baza eforturilor Apple de a înlocui parolele pe internet. Ea funcționează permițând dispozitivului dumneavoastră să trimită o declarație criptată care să confirme că este folosită de un om către site-ul web solicitant.
Deși serviciul este conectat la rețeaua iCloud a Apple, site-ul solicitant nu va primi nicio informație personală despre utilizator sau despre dispozitivul acestuia.
Deși Apple este primul care propune o astfel de tehnologie utilizatorilor, ideea de bază a fost folosită de Google, care a contribuit la dezvoltarea standardului și a integrat un sistem similar în browser-ul Chrome. Însă versiunea Google se concentrează deocamdată pe a permite terților să își construiască propriile alternative pentru Captcha, mai degrabă decât să pună capăt complet tehnologiei.
De fapt, Google ar putea chiar să iasă în pierdere în urma acestei schimbări: de când a cumpărat un start-up numit reCAPTCHA în 2009, compania a folosit datele umane din teste ca parte a datelor de instruire pentru proiecte mari de învățare automată, cerând mai întâi oamenilor să o ajute să transcrie cărți scanate și, mai târziu, folosind răspunsurile pentru a instrui sistemele de viziune automată cu privire la caracteristicile drumurilor, pentru a-și perfecționa proiectele de autoconducere.