- Chris McGee, pilot comercial de aproape 30 de ani, a zburat atât pe distanțe lungi, cât și pe distanțe scurte.
- „În ceea ce privește prăbușirea unui avion din cauza turbulențelor, este la fel de probabil ca și cum aș ieși pe ușă și mi-ar ateriza un meteorit în cap”, spune ea.
- Un zbor Air Europa de la Madrid a fost nevoit să aterizeze de urgență la începutul acestei luni, după ce a fost lovit de turbulențe puternice, în urma cărora 30 de persoane au fost tratate la spital cu răni minore.
Experții consideră că turbulențele se înrăutățesc și, din cauza schimbărilor climatice, se așteaptă ca această tendință să continue. Profesorul Paul Williams, om de știință în domeniul atmosferei și coautor al primului studiu global privind impactul schimbărilor climatice asupra turbulențelor, a avertizat anul trecut că, dacă nu se face nimic pentru a contracara schimbările climatice, zborurile vor fi din ce în ce mai perturbate de acestea, scrie Sky News.
Chris McGee, pilot comercial de aproape 30 de ani, a zburat atât pe distanțe lungi, cât și pe distanțe scurte. „În ceea ce privește prăbușirea unui avion din cauza turbulențelor, este la fel de probabil ca și cum aș ieși pe ușă și mi-ar ateriza un meteorit în cap”, spune ea.
„Avioanele sunt mult prea bine construite”, continuă ea. „Pe măsură ce apar noi tehnologii, avem noi materiale, cum ar fi fibra de carbon, care sunt mult mai flexibile și mult mai capabile să suporte turbulențele într-un mod și mai sigur și chiar mai confortabil, astfel încât această probabilitate este incredibil de redusă.”
Este incredibil de puțin probabil ca turbulențele să provoace un accident, dar în ultima vreme au fost raportate cazuri de teroare în timpul zborului.
Un zbor Air Europa de la Madrid a fost nevoit să aterizeze de urgență la începutul acestei luni, după ce a fost lovit de turbulențe puternice, în urma cărora 30 de persoane au fost tratate la spital cu răni minore.
Acest incident a avut loc la doar câteva săptămâni după ce un britanic în vârstă de 73 de ani a murit în urma unui stop cardiac suspectat și cel puțin alte 30 de persoane au fost rănite în urma unei „turbulențe extreme bruște” pe un zbor Singapore Airlines de la Londra la orașul-stat din Asia de Sud-Est.
Aceste incidente, spune Chris, sunt „extrem de rare”. „Am avut doar câteva experiențe care s-au apropiat de ceea ce am numi grav. Și asta se întâmplă cam la fel cu toți colegii mei piloți”, adaugă ea.
„Tipul foarte extrem de turbulențe este foarte, foarte rar. Toate celelalte lucruri [turbulențe mai puțin severe] sunt destul de frecvente, ca să fiu sinceră.”
Ce puteți face pentru a rămâne în siguranță?
Decesele cauzate de turbulențe sunt extrem de rare, iar Administrația Federală a Aviației din SUA (FAA) a declarat că 146 de pasageri și membri ai echipajului au fost grav răniți de turbulențe între 2009 și 2021.
Însă rănile minore în timpul turbulențelor sunt mai frecvente. Prima linie de protecție, potrivit lui Chris și James, este să țineți cont de semnalul de avertizare al echipajului privind centura de siguranță atunci când apare. Chris sugerează că este posibil ca unii pasageri, în special cei care zboară frecvent, să fi devenit ușor desensibilizați la avertisment și să nu se grăbească să se întoarcă la locurile lor și să își pună centurile de siguranță.
Cu toate acestea, piloții au subliniat, de asemenea, că natura imprevizibilă a CAT înseamnă că uneori sunt surprinși și incapabili să pornească semnul centurii de siguranță suficient de devreme. Ce trebuie făcut atunci?
Rămâneți așezați cât mai mult timp posibil în timpul zborului și lăsați centura de siguranță pusă, chiar și slăbită.
„Este acolo pentru un motiv și vă va proteja de orice răni pe care le-ați putea suferi”, spune Chris. În cele din urmă, spune ea, urmați instrucțiunile de bază atunci când zburați și nu trebuie să vă faceți griji.