SpaceX reușește o aterizare inovatoare a rachetei Starship, marcând progrese semnificative în explorarea spațială

SpaceX a realizat duminică, în cadrul celui de-al cincilea zbor de test pentru Starship, o performanță ingenioasă prin returnarea boosterului său imens la rampa de lansare din Texas, pentru prima dată folosind brațe mecanice gigantice, scrie Reuters. Aceasta este o etapă importantă în eforturile companiei de a construi un vehicul reutilizabil pentru lună și Marte.

Boosterul „Super Heavy” al rachetei a decolat la ora 7:25 de la facilitățile SpaceX din Boca Chica, Texas, trimițând a doua etapă, Starship, spre spațiu înainte de a se separa la o altitudine de aproximativ 70 km (40 mile), începând astfel întoarcerea la sol – cea mai riscantă parte a zborului de test.

Boosterul Super Heavy a reaprins trei dintre cele 33 de motoare Raptor pentru a-și încetini coborârea rapidă către rampa de lansare, vizând turnul de unde a decolat. Turnul, mai înalt decât Statuia Libertății, având peste 120 de metri, este echipat cu două brațe metalice mari în partea de sus.

Cu motoarele sale funcționând, boosterul de 71 de metri a căzut în brațele turnului de lansare, ancorându-se prin bare mici, proeminente, aflate sub cele patru aripi frontale pe care le-a folosit pentru a se orienta în aer.

„Turnul a prins racheta!!” a scris CEO-ul Elon Musk pe X, după tentativa de prindere. Inginerii SpaceX, care urmăreau transmisia în direct a companiei, au aplaudat cu entuziasm.

Această metodă inovatoare de prindere la aterizare reprezintă un nou pas înainte în campania SpaceX de testare și dezvoltare a unei rachete complet reutilizabile, menită să transporte mai multe cargo în orbită, să transporte oameni pe lună pentru NASA și, în cele din urmă, să ajungă pe Marte – destinația finală visată de Musk.

Între timp, Starship, a doua etapă a sistemului de rachete, călătorea cu aproximativ 27.000 km/h la o altitudine de 143 km în spațiu, îndreptându-se spre Oceanul Indian, în apropierea Australiei de Vest, pentru a demonstra, după aproximativ 90 de minute de zbor, o aterizare controlată.

Pe măsură ce Starship a reintrat în atmosfera Terrei orizontal, camerele de la bord au arătat un aspect neted, de nuanță roz-violet, al plasmei superîncălzite care acoperea latura îndreptată spre Pământ și cele două flapsuri de direcție, evidențiind fricțiunea hipersonică intensă.

Latura fierbinte a navei este acoperită cu 18.000 de plăci de protecție termică, îmbunătățite față de ultimul test din iunie, când Starship a realizat prima sa zbor complet până în Oceanul Indian, dar a suferit daune la plăci care au îngreunat reintrarea.

De data aceasta, Starship a părut mai intactă când a reaprins unul dintre cele șase motoare Raptor pentru a se poziționa vertical pentru aterizarea simulată pe apă.

Transmisia în direct a arătat racheta atingând apele nocturne departe de coasta Australiei, apoi răsturnându-se pe o parte, încheind astfel misiunea de test.

O altă cameră de pe o ambarcațiune aflată în apropierea locului de aterizare a arătat apoi nava explodând într-o mare bilă de foc, în timp ce inginerii SpaceX puteau fi auziți pe transmisie strigând de bucurie. Nu a fost clar dacă explozia a fost o detonare controlată sau rezultatul unei scurgeri de combustibil.

Musk a declarat că nava a aterizat „precis pe țintă!”

Starship, prezentată pentru prima dată de Musk în 2017, a explodat de mai multe ori în diverse etape de testare în zboruri anterioare, dar a finalizat cu succes un zbor complet în iunie pentru prima dată.

Administrația Federală a Aviației din SUA a aprobat sâmbătă licența de lansare a SpaceX pentru al cincilea test, după săptămâni de tensiuni între companie și regulatorul său cu privire la ritmul aprobărilor de lansare și amenzile legate de racheta de lucru a SpaceX, Falcon 9.

Exit mobile version