• Vast plănuiește să folosească o rachetă SpaceX pentru a lansa prima stație spațială comercială din lume și pentru a transporta pasageri către și dinspre avanpostul orbital.
  • Alte companii – inclusiv câteva cu sprijin de la NASA – lucrează, de asemenea, la dezvoltarea unor stații spațiale private.
  • Nu este clar cât de mult va costa acordul, anunțat miercuri de Vast.

Vast – un start-up cu sediul în California și unul dintre cei mai noi participanți în lumea zborurilor spațiale privatizate – plănuiește să folosească o rachetă SpaceX pentru a lansa ceea ce speră să fie prima stație spațială comercială din lume și pentru a transporta pasageri către și dinspre avanpostul orbital, scrie CNN.

Nu este clar cât de mult va costa acordul, anunțat miercuri de Vast. Nu este clar nici cât ar costa o călătorie către stația spațială propusă pentru vizitatori, care ar putea include astronauți profesioniști sau turiști.

Jed McCaleb, fondatorul și directorul general al Vast, care anterior a făcut o avere în domeniul criptomonedelor, a declarat că firma este „încântată să se îmbarce în această călătorie de lansare a primei stații spațiale comerciale din lume, Haven-1, și a primului său echipaj, Vast-1″.

Recomandări

PUTIN DISCUTĂ CU FICO
BIBI AMENINȚĂ REBELII HOUTHI
CIOLACU: AVEM COALIȚIE
FONTANA DI TREVI SE REDESCHIDE
ZELE CREDE-N ADERARE
NEGOCIERI FĂRĂ SFÂRȘIT

McCaleb a declarat că investește 300 de milioane de dolari din banii proprii în acest efort și că nu intenționează să caute investiții externe pentru Vast până când compania nu va avea stația spațială propusă construită și nu va putea genera venituri. El a adăugat că recunoaște că proiectul global îl va costa probabil mai mult de 300 de milioane de dolari.

Nu este sigur că Vast va deveni, într-adevăr, prima companie care va pune pe orbită o stație spațială privată. Vast spune că vizează o dată de lansare încă din august 2025. Cu toate acestea, dezvoltarea unei stații spațiale este un efort extrem de complex, necesitând teste extinse și tehnologii cheie, cum ar fi sistemele de susținere a vieții.

Ce avantaje are proiectul

McCaleb a declarat că Vast va avea un avantaj deoarece poate profita de sistemele de susținere a vieții deja dezvoltate pentru nava spațială Dragon a SpaceX, pe care compania intenționează să o folosească pentru a transporta pasageri către stația sa spațială. Vast își va echipa stația spațială Haven-1 cu consumabilele necesare – cum ar fi oxigenul și alte materiale de menținere a vieții – dar compania nu va trebui să dezvolte un sistem de susținere a vieții de la zero, a declarat McCaleb pentru CNN.

Alte companii – inclusiv câteva cu sprijin de la NASA – lucrează, de asemenea, la dezvoltarea unor stații spațiale private. NASA, împreună cu partenerii săi globali, încearcă să folosească o stație spațială dezvoltată în mod privat pentru a înlocui Stația Spațială Internațională, care este învechită și care a fost locuită continuu pe orbita joasă a Pământului din anul 2000.

Administrația Biden-Harris și oficialii din Canada, Japonia și țările participante la Agenția Spațială Europeană au autorizat ca ISS să rămână în funcțiune până în 2030. Dar celălalt partener cheie al Stației Spațiale Internaționale, Rusia, a declarat că va garanta participarea doar până în 2028.

Ce structură va avea stația spațială

„Echipa Dragon și echipa și conducerea (de la SpaceX) doresc cu adevărat să construiască o stație spațială bazată pe Falcon 9″, a declarat Max Haot, președintele Vast. Haot a condus compania aerospațială Launcher înainte ca aceasta să fie achiziționată de Vast în februarie. „Așa că suntem foarte, foarte organizați”.

Stația spațială Haven-1 a Vast, simplă și cu o singură structură, va putea fi lansată de pe o rachetă SpaceX Falcon 9, vehiculul de bază pe care SpaceX îl lansează de mai bine de un deceniu.
După ce nava spațială va fi trimisă pe orbită, SpaceX ar urma să ofere pregătire celor patru membri ai echipajului încă nenumit pentru o misiune denumită Vast-1.

„Vast vinde până la patru locuri cu echipaj în misiunea inaugurală Haven-1″, a declarat compania într-un comunicat de presă. „Printre clienții așteptați se numără agenții spațiale naționale și internaționale și persoane private implicate în proiecte științifice și filantropice.”

Inițial, compania plănuiește ca Haven-1 să funcționeze independent, plutind liber pe orbita Pământului. Ulterior, compania intenționează să atașeze nava spațială ca modul la o stație spațială mai mare.

Vast a declarat că obiectivul său final este de a crea o stație spațială orbitală masivă cu gravitație artificială care ar putea fi lansată de pe un vehicul SpaceX Starship, o rachetă aflată încă în faza de dezvoltare care a explodat în aer în timpul zborului său de testare inaugural din aprilie.

Citește și: