• A.I. era folosit și înainte de ChatGPT, de exemplu în funcția autocorrect a telefoanelor sau în algoritmii de recomandare de conținut.
  • Cumpărătorii nu au încredere în ceva ce nu cunosc, iar majoritatea nu știu încă ce face A.I.-ul
  • Reticența față de A.I. poate afecta și percepția brandurilor care insistă să-și promoveze produsele ca ”powered by AI”.

Companiile care dezvoltă Inteligența Artificială încearcă să ne convingă că aceasta ne va face viața mai bună. Însă utilizatorii nu par convinși de acest lucru. Mai mult decât atât, refuză să cumpere orice produs pe care apare expresia A.I.

Care este cauza refuzului de a cumpăra ceva „powered by AI”?

Se pare că producătorii sunt foarte convinși că, dacă pun eticheta powered by A.I. pe orice produs sau serviciu, atunci cumpărătorii vor da buzna să plătească pentru acel produs sau serviciu. Ei bine, nu este așa. Este vorba despre un studiu destul de amplu făcut în Statele Unite și publicat în Journal of Hospitality Marketing and Management. Practic, ei au împărțit produsele și serviciile în două grupe.

Unele sunt considerate cu risc scăzut, cum ar fi mașinile de bucătărie, televizoarele, frigiderele și așa mai departe. Celelalte sunt considerate cu risc ridicat, cum ar fi mașinile autonome, investițiile și altele similare. Au întrebat consumatorii dacă ar fi dispuși să plătească sau să cumpere aceste produse etichetate powered by A.I.

Recomandări

MANDAT DE ARESTARE
PUTIN RIPOSTEAZĂ
CLIMA PROVOACĂ DISCUȚII
JAMIE E ELIBERAT
VREI SĂ FII ANTREPRENOR
ATENȚIE LA VISCOL

Rezultatul a fost că majoritatea nu doresc să plătească pentru asemenea produse și servicii. Bineînțeles, în cazul produselor și serviciilor cu risc ridicat, cum ar fi mașinile autonome sau investițiile consiliate prin AI, numărul celor care au refuzat a fost mai mare decât în cazul mașinilor de prăjit pâine sau televizoarelor. Totuși, în ambele cazuri, se pare că nu există suficientă încredere din partea consumatorilor pentru aceste produse.

Pe de o parte, acest lucru se datorează fricii de tot ce este nou, de tot ceea ce nu cunoaștem, iar în cazul Inteligenței Artificiale nu știm prea multe. Nu știm cum funcționează, ce ne ia și ce ne oferă, deși, Inteligența Artificială există de mult timp pe piața de consum, de exemplu în autocorrectorul telefoanelor mobile sau în serviciile de streaming, atunci când acestea ne recomandă anumite filme.

Un alt aspect important este și faptul că consumatorii se tem pentru datele lor personale, se tem de ceea ce poate face Inteligența Artificială cu datele lor, cum le prelucrează, la ce le folosește și cât de mult se amestecă în viața noastră de zi cu zi.

Ce soluții ar avea producătorii?

Studiul sugerează că producătorii ar trebui să nu mai folosească această sintagmă, nici măcar cuvântul A.I. în comercializarea produselor lor, ci să explice consumatorilor ce anume avantaje le oferă faptul că este încorporată Inteligența Artificială în aceste produse și servicii, cum le-ar ușura viața, cum ar face lucrurile mai simple și cum ar reduce timpul necesar, de exemplu, pentru investiții, dacă ne referim la acest aspect, sau cum ajută produsele în care este încorporată tehnologia A.I. Dacă vor face acest lucru, atunci probabil că și consumatorii vor înțelege mai bine și se vor apropia cu mai multă încredere de aceste produse și servicii.

Citește și