- Un studiu realizat de cercetătoarea Soobin Seo arată că, în hoteluri, oamenii se simt mai confortabil să interacționeze cu roboți etichetați ca fiind de sex feminin decât cu roboții de sex masculin.
- Seo a remarcat că unele hoteluri au apelat la roboți și la automatizare pentru o varietate de funcții: de la spălarea vaselor și curățarea camerelor până la servicii pentru clienți, cum ar fi întâmpinarea oaspeților și livrarea bagajelor.
- Cercetătoarea este în curs de investigare a modului în care personalitatea roboților AI poate avea un impact asupra percepției clienților.
Un studiu arată că oamenii se simt mai confortabil să interacționeze, în hoteluri, mai degrabă cu roboți care imită reprezentante ale sexului feminin decât cu cei care întruchipează bărbați.
Advertisment
Studiul a fost realizat de cercetătoarea Soobin Seo de la Universitatea de Stat din Washington, iar în cadrul lui au fost chestionate aproximativ 170 de persoane, cu privire la scenarii ipotetice care presupun interacțiunea cu roboți de serviciu. S-a constatat că preferința a fost mai puternică atunci când roboții au fost descriși ca având mai multe trăsături umane.
„Oamenii au tendința de a se simți mai confortabil să fie îngrijiți de femei din cauza stereotipurilor de gen existente cu privire la rolurile de serviciu. Acest stereotip de gen pare să se transfere la interacțiunile cu roboții și este mai amplificat atunci când roboții sunt mai mult asemănători cu oamenii.”, a declarat cercetătorul Soobin Seo, conform Science Daily.
Recomandări
Chiar și înainte de pandemie, industria hotelieră s-a confruntat cu o fluctuație ridicată a angajaților, iar Seo a remarcat că unele hoteluri au apelat la roboți și la automatizare pentru o varietate de funcții: de la spălarea vaselor și curățarea camerelor până la servicii pentru clienți, cum ar fi întâmpinarea oaspeților și livrarea bagajelor.
Exemplele variază de la roboții feminini umanizați numiți „Pepper” de la hotelul Mandarin Oriental din Las Vegas până la lanțul hotelier FlyZoo din China, complet automatizat, unde oaspeții interacționează doar cu roboți și cu funcții de inteligență artificială (AI).
Cele patru etape ale studiului
Pentru studiu, participanților la sondaj li s-a prezentat unul dintre cele patru scenarii privind interacțiunea cu un robot de servicii AI la un hotel. Într-unul dintre scenarii, aceștia au fost întâmpinați de un robot de serviciu de sex masculin numit „Alex”. El a fost descris ca având o față și un corp asemănător cu cel uman. Un al doilea scenariu a fost formulat exact la fel, cu doar două schimbări: sexul robotului era feminin, iar numele său era „Sara”. În alte două scenarii, roboții au fost de gen și au fost numiți diferit, dar au fost descriși ca fiind „asemănători unei mașini”, cu un ecran interactiv în loc de față.
Respondenții au fost apoi rugați să clasifice ce părere au despre interacțiuni. Participanții cărora li s-au prezentat scenariile cu roboți de sex feminin au evaluat experiența ca fiind mai plăcută și mai satisfăcătoare decât cei cărora li s-au prezentat scenarii cu roboți de sex masculin. Preferința pentru robotul de sex feminin a fost mai pronunțată atunci când roboții au fost descriși ca având un aspect specific uman.
Influența personalității robotului asupra percepției unui client
Cercetătoarea în domeniul afacerilor de la Universitatea de Stat din Washington este în curs de investigare a modului în care personalitatea roboților AI poate avea un impact asupra percepției clienților, cum ar fi dacă aceștia sunt extrovertiți și vorbăreți sau introvertiți și tăcuți.
„S-ar putea să începem să vedem mai mulți roboți ca înlocuitori ai angajaților umani în hoteluri și restaurante în viitor, așa că s-ar putea să constatăm că unele dintre relațiile psihologice pe care le vedem în interacțiunea între oameni sunt implementate și în interacțiunile cu roboții.”, a spus cercetătoarea Soobin Seo.
Aceasta a adăugat că multe dintre considerații sunt importante pentru dezvoltatorii de roboți AI, precum și pentru angajatorii din domeniul ospitalității, care trebuie să ia în considerare atunci când se gândesc să adopte roboții pe scară mai largă.
Partenerii noștri