- Aceasta va fi construită pe o porțiune de aproximativ 21 de km din autostrada E20, între Hallsberg și Örebro.
- Acest proiect a fost realizat după ce UE a adoptat o lege care impune ca mașinile să nu mai emită CO2 începând cu 2035.
- Germania și Suedia dispun de mai mulți ani de instalații demonstrative pe drumurile publice, iar Franța intenționează să achiziționeze o secțiune pilot cu un drum electric.
Prima de acest tip din lume, autostrada electrică ar putea duce la extinderea a încă 3000 km de drumuri electrice în Suedia până în 2045, scrie Daily Mail.
În contextul în care UE a adoptat luna trecută o lege istorică prin care toate mașinile noi vândute vor trebui să aibă zero emisii de CO2 începând cu 2035, țările europene se grăbesc să pregătească infrastructura necesară pentru o mobilitate fără combustibili fosili. Iar Suedia transformă acum o autostradă într-un drum electrificat permanent – primul de acest fel din lume. Pe un drum electric, mașinile și camioanele se pot reîncărca în timpul mersului.
Experții spun că încărcarea dinamică le permite să parcurgă distanțe mai mari cu baterii mai mici și să evite așteptarea la stațiile de încărcare. Țara scandinavă a făcut pionierat în domeniul drumurilor electrificate prin mai multe proiecte pilot, inclusiv primul drum electric temporar din lume.
„Credem că soluția de electrificare este calea de urmat pentru decarbonizarea sectorului transporturilor și lucrăm cu mai multe soluții” , a declarat Jan Pettersson, director de dezvoltare strategică la Trafikverket, administrația suedeză a transporturilor.
Cum funcționează?
Autostrada aleasă, ruta europeană E20, leagă centrele logistice dintre Hallsberg și Örebro, situate în mijlocul celor trei mari orașe ale țării, Stockholm, Göteborg și Malmö. Proiectul se află în prezent în faza de achiziții publice și este planificat să fie construit până în 2025. Metoda de încărcare pentru E20 nu a fost încă decisă, dar există trei tipuri de încărcare: sistemul de catenare, sistemul inductiv și sistemul conductiv.
Sistemul de catenare poate fi utilizat doar pentru vehiculele grele. Pentru că folosește cabluri aeriene pentru a furniza energie electrică unui tip special de autobuz sau tramvai. În 2018, Trafikverket a inaugurat prima cale ferată de încărcare pentru vehicule electrice pe drumurile publice din lume, în cadrul unui proiect pilot între aeroportul Arlanda din Stockholm și o zonă logistică din Rosersberg. De-a lungul unei porțiuni de 2 km, o șină electrică a fost frezată în asfalt, pe care camioanele electrice coboară un braț mobil care primește energie.
Încărcarea conductivă funcționează ca un pad de încărcare pentru smartphone-uri. În loc să conectezi un încărcător, aceste vehicule electrice speciale au un pad sau o placă pe șosea, iar atunci când vehiculul se află deasupra, pad-ul încarcă vehiculul fără fir. Sistemul de încărcare inductivă folosește un echipament special îngropat sub drum care trimite electricitate către o bobină din vehiculul electric. Bobina din vehicul folosește apoi acea electricitate pentru a încărca bateria. În 2020, a construit un drum electric fără fir pentru camioane grele și autobuze în orașul Insula Visby.
Pettersson spune că lumea se confruntă cu o „provocare specială” de a menține vehiculele grele încărcate. „Dacă veți avea doar o soluție de încărcare statică a bateriei complete pentru vehiculele grele, veți obține vehicule cu o cantitate uriașă de baterii pe care vehiculele trebuie să le transporte” , a spus el.
Avantaje posibile pentru mașinile personale
În timp ce o mare parte din Sistemul rutier electric (ERS) se concentrează asupra camioanelor, un studiu recent a sugerat că și mașinile private ar putea beneficia. Studiul a simulat modelele de deplasare a 412 mașini private pe anumite porțiuni de drumuri naționale și europene din Suedia și a constatat că combinarea încărcării la domiciliu cu încărcarea dinamică poate reduce dimensiunea bateriei cu până la 70 %. Cercetătorii din spatele studiului spun, de asemenea, că nu este necesar ca toate drumurile din Suedia să fie electrificate; pentru ca sistemul să funcționeze, ar fi eficient să se facă acest lucru doar pe 25% din toate drumurile.
Aceasta a fost prima încercare de a simula sistemul rutier electric (ERS) cu modele de conducere din viața reală. Cercetătorii subliniază însă că ERS nu este pentru toată lumea.
„Autonomia mai bună necesară cu ERS diferă de la reședința urbană la cea rurală, ceea ce înseamnă că șoferii care locuiesc în apropierea centrului orașului ar avea baterii mai mici, deoarece sunt mai apropiați de ERS și vor câștiga mai mult” , a declarat Dr. Washim Shoman, cercetător la divizia Physical Resource Theory de la Chalmers University of Technology.
Shoman spune că diferența de autonomie a bateriilor între aceste două tipuri de locuitori ar putea fi de până la 20%. El mai spune că tehnologia este încă în curs de maturizare și că studiul presupune anumite condiții. „Dar, cu o dezvoltare suficientă, cred că ar putea ajunge la astfel de proprietăți” , a adăugat el.
Alte țări, precum Italia, Marea Britanie, Statele Unite și India, dublează eforturile pentru a construi sisteme ERS. Având în vedere planurile de extindere a încă 3.000 km de drumuri electrice până în 2045, Suedia a încheiat un parteneriat cu Germania și Franța pentru a face schimb de experiență prin colaborări în domeniul autorității și al cercetării privind drumurile electrice.
Germania și Suedia dispun de mai mulți ani de instalații demonstrative pe drumurile publice, iar Franța intenționează să achiziționeze o secțiune pilot cu un drum electric.
Citește și