- Proiectul naţional de conştientizare „Siguranta Online” pune la dispoziţie, cu prilejul Zilei Internaţionale a Siguranţei pe Internet 2023, 10 sfaturi esenţiale pentru a evita tentativele de fraudă pe internet.
- Internauţii sunt sfătuiţi să citească, înainte de a deschide, orice mesaj sau fişier care pare a fi transmis de la banca ta sau de alte persoane/instituţii.
- Totodată, parolele trebuie să aibă un nivel de complexitate ridicat.
Proiectul naţional de conştientizare „Siguranta Online” pune la dispoziţie, cu prilejul Zilei Internaţionale a Siguranţei pe Internet 2023, 10 sfaturi esenţiale pentru a evita tentativele de fraudă pe internet.
Advertisment
„Evită să accesezi link-uri, primite din surse necunoscute, pe mail sau prin SMS, prin intermediul comunicărilor de pe social media, ori prin intermediul platformelor de tip chat (WhatsApp, Signal, Telegram etc.) şi nu completa datele tale personale sau bancare pe acestea. Dacă ai suspiciuni cu privire la legitimitatea unei oferte primite, evită să accesezi materialele respective şi verifică existenţa promoţiei sau a ofertei pe un canal oficial de comunicare al companiei. De cele mai multe ori, este vorba despre oferte false, unele prezentate prea frumos ca să fie adevărate. Nu da click atunci când ai fost etichetat într-o postare din social media care îţi promite câştiguri mari, cu siguranţă este vorba despre o înşelătorie;
Fii atent la mesajele care par să vină din partea băncilor! Băncile nu solicită niciodată date confidenţiale cum ar fi datele cardurilor, parole de acces, coduri PIN, nici telefonic, nici prin SMS, nici prin e-mail şi nici prin completarea acestora pe website” , transmite Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC).
Internauţii sunt sfătuiţi, de asemenea, să citească, înainte de a deschide, orice mesaj sau un fişier care pare a fi transmis de la banca ta sau de alte persoane/instituţii şi, dacă au suspiciuni, să contacteze expeditorul pentru validarea conţinutului mesajului primit, pe un canal de comunicare diferit. Mesajele false conţin, de multe ori, formule de adresare impersonale, greşeli gramaticale sau de exprimare.
Recomandări
Sfaturi pentru protecția consumatorilor:
„Ca regulă, nu efectua transferuri şi nu procesa operaţiuni doar în baza unui e-mail sau a unei solicitări telefonice urgente, fără a face o verificare a autenticităţii mesajului. Nu furniza niciodată altor persoane datele de autentificare la conturi (username, parola, cod suplimentar de autentificare sau cod de back-up). Nu dezvălui datele de pe cardul personal: nume, număr, data de expirare, CVV2/CVC (numărul de trei cifre de pe spatele cardului) şi nici PIN-ul. Nu introduce codul PIN pe site-uri de internet şi nu-l divulga telefonic! Site-ul pe care urmează să introduci datele cardului pentru efectuarea unei plăţi online trebuie să fie securizat, adică linkul începe cu https. Dacă trebuie să primeşti bani, dă IBAN-ul tău (numărul de cont, format din 24 de caractere, litere şi cifre), nu datele de pe card! Solicitarea datelor cardului de către alte persoane este o capcană, deoarece cardul este un instrument de plată şi nu un instrument de încasare. Instalează cele mai recente actualizări ale sistemului de operare şi un antivirus. Asigură-te că toate dispozitivele pe care le foloseşti pentru a naviga pe internet funcţionează în baza versiunilor actualizate ale sistemelor de operare. De asemenea, protejează-le cu o soluţie antivirus eficientă” , se menţionează în comunicatul DNSC.
Totodată, parolele trebuie să aibă un nivel de complexitate ridicat.
„Asigură-te că ai mereu copii de rezervă ale datelor tale (fişiere, documente, poze etc.). Foloseşte atât soluţii online (de tip cloud sau servicii de back-up) cât şi fizice (stick-uri USB, harduri externe etc.) pentru a-ţi proteja datele împotriva atacatorilor. Oricine poate fi o victimă şi poate propaga, în necunoştinţă de cauză, fraudele online. Pentru a evita capcana înşelătoriilor pe internet, raportează-le autorităţilor competente” , continuă DNSC.
Ziua Internaţională a Siguranţei pe Internet este un eveniment aflat la cea de-a 20-a ediţie, marcat la nivel global, în aproape 180 de state. Campania de educaţie digitală #SigurantaOnline este menită să ofere cele mai bune practici de securitate cibernetică, prin accesarea platformei sigurantaonline.ro, pentru a evita ca utilizatori din România să devină victime ale fraudelor informatice. Campania este o iniţiativă a DNSC, Poliţia Română şi a Asociaţiei Române a Băncilor, alături de partenerii Microsoft, Ambasada Elveţiei în România şi Swiss WebAcademy.
Partenerii noștri