• Costul transportului maritim de bunuri din China spre SUA este de aproape 10 ori mai mare decât călătoria în sens opus, astfel că multe vase se întorc cu containerele goale.
  • Trei din patru containere care pleacă din Los Angeles spre Asia sunt goale, comparativ cu rata obișnuită, de 50%.
  • Creșterea tarifelor de transport de marfă determină deja creșterea costurilor anumitor alimente.

Carantina impusă în timpul pandemiei a provocat o încetinire bruscă a comerțului mondial. În prima jumătate a anului 2020 liniile maritime au anulat sute de călătorii și mii de containere goale au rămas blocate în Europa și în SUA. Când Occidentul a reluat cererea de mărfuri din Asia în a doua jumătate a anului, tarifele pentru transport au explodat.

Concurența globală pentru containere maritime de oțel înseamnă că Thailanda nu își poate expedia orezul, Canada, mazărea și India nu poate descărca imensele sale cantități de zahăr, scrie Bloomberg. Transportul containerelor goale înapoi spre China a devenit atât de profitabil, încât, chiar și unii expeditori americani de soia sunt nevoiți să lupte pentru containere.

Unul dintre clienții mei expediază în fiecare săptămână între 8 și 10 containere de orez din Thailanda la Los Angeles. Dar acum el nu poate expedia decât 2-3 containere pe săptămână”, a declarat Steve Kranig, director de logistică la IM-EX Global, un expeditor de marfă care se ocupă cu transportul a diferite alimente din Asia în SUA.

Recomandări

OFICIAL ÎN SCHENGEN
CE CÂȘTIGI LA GALA ZF?
PUTIN TESTEAZĂ ORȘENIK
BIDEN RESPINGE ICC
MANDAT PENTRU BIBI
VREMEA REA ÎNCHIDE A1

Principala problemă este aceea că China, care și-a revenit mai repede din criza generată de pandemie, și-a reluat exporturile și plătește sume extra uriașe pentru containere, fiind mult mai profitabil ca acestea să fie trimise înapoi goale decât pline.

Există semne că creșterea tarifelor de transport de marfă determină creșterea costurilor anumitor alimente. Luna trecută, prețul zahărului alb a ajuns la o valoare pe care nu a mai atins-o de trei ani, iar întârzierile în transporturile de soia alimentară din SUA ar putea implica creșterea prețului pentru tofu și pentru laptele de soia pentru consumatorii din Asia, a declarat Eric Wenberg, director executiv al firmei Specialty Soya and Grains Alliance.

Costurile alimentelor

Deși nu este cu totul neobișnuit ca un container să se întoarcă gol după un transport, de obicei transportatorii încearcă să le reumple pentru a profita de tarifele de transport maritim în ambele direcții. Dar costul transportului de bunuri din China spre SUA este de aproape 10 ori mai mare decât călătoria în sens opus, astfel că vasele se întorc mai degrabă cu containere goale, arată datele Freightos.

În portul din Los Angeles, cel mai mare port pentru containere de marfă, din patru containere, trei se întorc în Asia goale, comparativ cu rata normală, de 50%, a declarat directorul executiv al companiei Gene Seroka. În Vancouver, containerele rămân pe șantiere. Canada este al doilea cel mai mare producător de leguminoase din lume.

India, al doilea cel mai mare producător de zahăr din lume, a exportat doar 70.000 de tone metrice în ianuarie, mai puțin de o cincime din volumul expediat cu un an înainte, a declarat Ravi Gupta, președintele companiei Shree Renuka Sugars, cea mai mare rafinărie din India.

Vietnam, cel mai mare producător de boabe de cafea Robusta, utilizată pentru băuturi instant și espresso, se confruntă cu serioase dificultăți de export. În noiembrie și decembrie 2020 transporturile au scăzut cu peste 20%, a declarat Le Tien Hung, președintele firmei Simexco Dak Lak.

În întreaga lume, unii cumpărători de produse alimentare așteaptă, iar alții au oprit cu totul achizițiile, spun comercianții.

„Se va ajunge nu numai la o penurie de alimente, ci la o penurie totală”

„Din decembrie a fost așa”, a spus Kranig de la IM-EX Global. „Se va ajunge nu numai la o penurie de alimente, ci la o penurie totală. Nu m-ar mira să aud că unele tarife pentru transportul de marfă pentru sezonul de transport maritim 2021-2022 vor fi de două ori mai mari decât erau anii anteriori”.

În cazul în care această predicție va fi confirmată, unele dintre aceste rate ridicate de transport se vor repercuta asupra nord-americanilor și a europenilor care, după ce se vor vaccina, se vor întoarce la birouri și la cafenele și restaurante.

Totuși, este puțin probabil să apară o creștere majoră a costurilor alimentelor la nivel mondial. Doar un mic procent de cereale și semințe oleaginoase este comercializat în containere, a declarat Arnaud Petit, director executiv al Consiliului Internațional al Cerealelor din Londra, restul se realizează prin transport de mărfuri vrac. De asemenea, nu este clar cât de mult din creșterea costurilor de transport maritim va putea afecta consumatorii, având în vedere încetinirea economică cauzată de pandemie.

Suspendarea expedierilor

Nico Hecker, director de logistică al companiei germane de transport maritim de mărfuri Hapag-Lloyd, a declarat în noiembrie că firma se confruntă cu cea mai puternică creștere a cererii de containere cu lungime de 12 m, care vine după una dintre cele mai mari scăderi de până acum.

„Pe măsură ce containerele au devenit greu de găsit în Asia, cererea a ajuns să depășească oferta” pe toate rutele, a declarat Judah Levine, șef al departamentului de cercetare la Freightos. Unii transportatori au anulat navigările pentru săptămânile următoare pentru a recupera întârzierile, a adăugat el.

Pandemia a determinat și creșterea fluxului de containere frigorifice. În China, acestea se adună în porturi, deoarece lucrătorii trebuie să respecte procedurile stricte de testare pentru Covid, precum și de dezinfectare a produselor din carne și fructe de mare, după ce s-a spus că virusul a fost răspândit prin intermediul importurilor de alimente congelate. În portul orașului chinezesc Dalian s-au adunat atât multe containere reci, încât nu există destule prize pentru a le menține în funcțiune.

Pe măsură ce au fost menținute importurile, prețurile en-gros ale cărnii de porc din China, cel mai mare consumator din lume, au crescut la cel mai ridicat nivel din septembrie. Acest lucru a determinat guvernul să sporească vânzările de rezerve de stat de carne de porc pentru a satisface cererea în plină creștere dinainte de sărbătorile de Anul Nou chinezesc.

De asemenea, operațiunile în porturi sunt încetinite și deficitul de containere se înrăutățește din cauza lipsei forței de muncă generate de răspândirea coronavirusului.