Preşedintele turc Recep Tayyip Erdogan a deschis şantierul pentru primul pod al proiectului „Canalul Istanbul”, un canal gigantic paralel cu strâmtoarea Bosfor din Istanbul, iniţiativă condamnată de opoziţie şi apărătorii mediului, notează Le Figaro.

„Astăzi deschidem o nouă pagină în istoria dezvoltării Turciei”, a anunţat şeful statului turc în timpul ceremoniei de aşezare a primei pietre a unui pod care face parte din proiect.

Această cale navigabilă lungă de 45 de kilometri ar trebui să fie o strâmtoare artificială la vest de Istanbul, între Marea Neagră şi Marea Marmara.

Recomandări

CE SE ALEGE DE AMERICA?
SECURITATE LA COTE MAXIME
CE SE ALEGE DE AMERICA?
CINE VA FI PREȘEDINTE?
GÂNDURILE LUI CRISTOIU
GÂNDURILE LUI CRISTOIU
Traseul canalului Istanbul.

Rivalii îl acuză pe Erdogan că a început un proiect care va duce Turcia la o catastrofă ecologică şi la o îndatorare pe cât de mare, pe atât de inutilă. Pe lângă distrugerea ecosistemului marin, ar pune în în pericol o parte din rezervele de apă dulce ale orașului.

În aprilie, bancheri de rang înalt au declarat pentru Reuters că unele dintre cele mai mari bănci din Turcia au fost reticente în a finanța canalul din cauza preocupărilor legate de mediu și a riscurilor de investiții.

Făcând referire la riscurile pe care le prezintă numărul tot mai mare de nave care trec prin Bosfor, Erdogan a spus că proiectul vizează, în principal, „asigurarea siguranţei cetăţenilor din Istanbul” şi permite Turciei să ocupe „cel mai important loc în comerţul internaţional”.

De asemenea, proiectul a stârnit critici în străinătate, în special în Rusia, ţară care se teme că acest canal nu va fi vizat de Convenţia de la Montreux, iar accesul la Marea Neagră va fi facilitat pentru navele NATO.

Conform Convenţiei de la Montreux, care reglementează navigaţia pe strâmtoarea Bosfor, singura cale de acces către Marea Neagră, ţările care nu sunt riverane trebuie să notifice în prealabil trecerea navelor lor care pot rămâne doar o perioadă limitată în acest spaţiu.