• Aderarea României la spaţiul Schengen accelerează creş­terea economică şi balansează deficitul co­mercial.
  • Creşterea expor­turilor ţării şi a competitivităţii exporta­torilor ar fi principalele avantaje ale intrării în Spaţiul Schengen, sunt de părere jucătorii din piaţă şi economiştii consultaţi de ZF.
  • Transportatorii, care cer de ani buni ca guvernele să accelereze intrarea în spaţiul Schengen, spun că le-ar creşte competitivitatea externă.

Aderarea României la spaţiul Schengen accelerează creş­terea economică şi balansează deficitul co­mercial. Creşterea expor­turilor ţării şi a competitivităţii exporta­torilor ar fi principalele avantaje ale intrării în Spaţiul Schengen, sunt de părere jucătorii din piaţă şi economiştii consultaţi de ZF.

În consecinţă, majorarea exporturilor aduce atât creştere economică, cât şi diminuarea deficitului comercial la bunuri, cea mai mare vulnerabilitate a economiei româneşti din acest moment.

„Aderarea la Spaţiul Schengen înseamnă în primul rând un timp mai redus pentru livrarea mărfurilor, deci o diminuare considerabilă a timpului pentru exporturi. Companiile exportatoare îşi vor reduce cheltuielile de transport şi vor deveni mai competitivi pe piaţa externă. Este de aşteptat ca exporturile să crească uşor, ceea ce va conduce şi la diminuarea deficitului comercial şi a celui de cont curent“, spune pentru ZF Florin Andrei,  analist financiar şi fost secretar de stat în Ministerul Finanţelor.

Recomandări

IDF BOMBARDEAZĂ
I-A FAULTAT TESLA
HARRY POTTER E INTERZIS
ZILELE BUCUREȘTIULUI
CE FACI ÎN WEEKEND?
SE SCHIMBĂ LEGEA

Transportatorii, care cer de ani buni ca guvernele să accelereze intrarea în spaţiul Schengen, spun că le-ar creşte competitivitatea externă, pentru că blocajele din vămile româneşti spre Ungaria şi Bulgaria înseamnă pierderi între 800 şi 1.000 de euro pe zi pentru fiecare camion blocat.

Este o excepţie când nu este coadă, explică pentru noi un şofer de TIR din România care tranzitează ruta România-Ungaria-Austria-Germania-Belgia. Controalele amă­nunţite, în special pentru a detecta imigranţii ilegal, sunt doar la trecerea din România în Ungaria.

„Şoferii de camioane au stat chiar şi 72 de ore la punctele Calafat-Vidin şi Giurgiu -Ruse (puncte de trecere cu Bulgaria), iar la graniţa cu Ungaria stau între 12 şi 24 de ore. Şoferii sunt plătiţi pentru orele astea, problema este că li se termină timpul de lucru şi trebuie să găsească o parcare în care să se oprească. Logistic este foarte greu de gestionat această situaţie. Fiecare zi în care avem un camion blocat în vamă ne costă între 800 şi 1.000 de euro. Aşteptăm de multă vreme aderarea la Schengen, blocajele la vamă s-au accentuat, mai ales vara aceasta“, a spus pentru ZF Mircea Vlah, directorul general al Dumagas, unul dintre cei mai mari transportatori de marfă de pe piaţă, controlat de fondul de investiţii Bancroft.

Aderarea la spaţiul Schengen, chiar dacă aduce beneficii, este practic o obligaţie a României, asumată prin aderarea la Uniunea Europeană. Cu toate acestea, nu toate ţările membre ale Uniunii Europene fac parte din această zonă, iar spaţiul Schengen include şi ţări acre nu sunt în Uniunea Europeană, precum Elveţia şi Norvegia. România a îndeplinit criteriile tehnice, care în mare parte se referă la capacitatea de control la graniţele externe ale spaţiului Schengen, dar, pentru a putea intra în acest club, are nevoie de acordul unanim al statelor membre UE. În trecut, s-au opus Germania, Franţa şi Olanda, însă primele două şi-au exprimat recent susţinerea aderării României la acest spaţiu.