• Maria Lorentz, supraviețuitoare, nu a fost corect informată despre operația la sân
  • În spitalele din România numărul psihologilor este insuficient
  • Medicii și asistentele ar trebui să facă pregatire specializată pentru comunicarea diagnosticului
  • Navigatorii de pacienți oferă îndrumare medicală și suport psihologic

Cancerul devine și mai dureros, când medicii sunt indiferenți și nu empatizează cu pacienții. În unele spitale din România, există prea puțini psihologi, iar medicul ar trebui să fie învățat cum anume să vorbească cu pacientul.

Maria Lorentz, supraviețuitoare: „(Informațiile nu le-am luat – n.r.) de la nimeni, singură m-am răscolit și m-am chinuit sub toate formele. Mi-a spus că o să îmi curețe la sân sau că o să mi-l extirpe, nu era nimic sigur“.

E povestea Mariei Lorentz din Brașov. E o supraviețuitoare și, după ce și-a pierdut un sân, s-a recuperat cu ajutorul unui navigator de pacienți din Asociația îngrijire Acasă.

Recomandări

CINE-I „DI VINĂ”?
UE DĂ 9 MIL € PT. CHIRURGIA CU HOLOGRAME
AVEREA LUI MUSK CREȘTE
CAMPUS „MADE IN CHINA”
TU CE CONDUCI AZI?
XENOTRANSPALNTUL E NOUA ARMĂ A MEDICINII

Maria Lorentz: „Aveam o speranță, abia așteptam dacă era ceva fuga dădeam la acel îndrumător. Îmi spunea vezi nu e bine, fă asta, am primit un ghid de supraviețuitor.“

Noțiunea de navigator de pacienți

Probabil că noțiunea asta de „navigator de pacienți” e nouă și pentru tine.Pe scurt, sunt cei care le oferă pacienților informații medicale clare, sfaturi și suport psihologic. Meseria a fost inclusă în nomenclator în 2016, la insistențele ONG-ului Amazonia Navigators, din București, care luptă pentru drepturile pacienților oncologici. Problema e că Guvernul nu a dat până acum acreditare pentru școala de formare a navigatorilor. Așa că oamenii lucrează doar ca voluntari.

Simona Ene, președintele Asociației Îngrijire Acasă: „Au fost medici care au comunicat în termeni medicali, iar pacienții nu au înțeles nimic, au fost medici are nu au răspuns la întrebări, medici care au avut reacții mai puțin umane față de pacienți. Au nevoie de informații să înțeleagă ce se întâmple cu ei și cu corpul lor“.

În țările dezvoltate, pacientul primește ajutor de la prima vizită și aflarea diagnosticului. Fără consiliere și informare, un pacient cu cancer poate să cadă foarte ușor pe panta depresiei.