Să ne îndreptăm puțin atenția spre social media și spre lupta dintre giganții aplicațiilor și statele nemulțumite care nu sunt mulțumite de cum funcționează aceste aplicații. Mărul discordiei? Datele personale colectate de la utilizatori. Începem cu (americanii care sunt în război cu social media chinezească și târăsc platformele chinezești în judecată) prin mai multe state sau le interzic angajaților de la stat să le mai folosească. Răspunsul chinezilor – au început să modereze mai bine conținutul. Mai șterg conturi care ar putea să distribuie fakenews, mai șterg conturi care instigă la violență. La întrebarea ce faceți cu datele pesonale?, răspunsul e simplu – vă promitem că le folosim doar pentru a îmbunătății experiența utilizatorilor.
Advertisment
Daca ne mutam pe frontul European, vedem că țintele U. E. sunt platformele de social media deținute de americani. Armele cu care luptă UE? Procese și amenzi care par colosale… Par, dar pentru aceste companii nu înseamnă prea mult. Americanii sunt inventivi și au găsit o soluție prin care să îi mulțumească și pe șefii europeni, dar și să recupereze banii pe care i-ar pierde dacă nu ar mai colecta datele utilizaților – abonamentele antireclamă. Utilizatorii din Europa, și din România, sunt deja întrebați dacă nu vor să treacă la varianta plătita a acestor rețele de socializare – variantă care te scapă de reclame și, cel mai important, de colectarea datelor personale. Varianta gratuită rămâne încă disponibilă, dar vine cu un disclaimer care ar cam trebui să ne puna în gardă – dacă nu ești de acord să plătești, ești de acord ca aplicația să iți stocheze și prelucreze datele cu caracter personal… pe toate. Adică, de aici înainte nimeni nu le mai poate face nimic pentru că au acordul tău explicit. Pare că asta e soluția care împacă și capra, și varza – cum ar spune o vorbă românească. Dar soluția asta nu pare una care să țină cont și de a 3-a componentă a ecuației – omul de acasă.
Recomandări
Partenerii noștri