• Decizia Boeing de a pleda vinovat este încă o pată neagră semnificativă pentru firmă, deoarece înseamnă că societatea are acum un cazier judiciar.
  • Familiile persoanelor care au murit în zborurile din 2018 și 2019 au criticat acest acord ca fiind o „înțelegere avantajoasă” care ar permite Boeing să evite responsabilitatea deplină pentru decese.
  •  Boeing va evita spectacolul unui proces penal, lucru pentru care familiile victimelor au făcut presiuni.

Boeing a fost de acord să pledeze vinovat la o acuzație de conspirație criminală de fraudă, după ce SUA a constatat că societatea a încălcat un acord menit să o reformeze după două prăbușiri fatale ale avioanelor sale 737 Max care au ucis 346 de pasageri și membri ai echipajului, scrie BBC.

Departamentul de Justiție (DoJ) a declarat că producătorul de avioane a fost, de asemenea, de acord să plătească o amendă penală de 243,6 milioane de dolari. Cu toate acestea, familiile persoanelor care au murit în zborurile de acum cinci ani au criticat acest acord ca fiind o „înțelegere avantajoasă” care ar permite Boeing să evite responsabilitatea deplină pentru decese. Pledând vinovat, Boeing va evita spectacolul unui proces penal, lucru pentru care familiile victimelor au făcut presiuni.

Compania se află în criză din cauza nivelului său de siguranță de la două accidente aproape identice în care au fost implicate aeronave 737 Max în 2018 și 2019. Acestea au dus la blocarea la sol la nivel mondial a avionului pentru mai mult de un an.

Recomandări

CINE RĂMÂNE ÎN CURSĂ?
SECURITATE SPORITĂ ÎN EMIRATE
BIBI ÎL CRITICĂ PE MACRON
BRIDGET JONES REVINE
„TIMPUL S-A OPRIT”
SUD VS NORD

În 2021, procurorii au acuzat Boeing de un cap de acuzare de conspirație pentru fraudarea autorităților de reglementare, susținând că a înșelat Administrația Federală a Aviației (FAA) cu privire la sistemul său de control al zborului MCAS, care a fost implicat în ambele accidente.

FAA a fost de acord să nu urmărească în justiție Boeing dacă societatea plătește o amendă și încheie cu succes o perioadă de trei ani de monitorizare și raportare sporită. Însă în ianuarie, cu puțin timp înainte ca această perioadă să se încheie, un panou de ușă al unui avion Boeing operat de Alaska Airlines a explodat imediat după decolare și a forțat avionul să aterizeze. Nimeni nu a fost rănit în timpul incidentului, dar acesta a intensificat analiza cu privire la progresele înregistrate de Boeing în ceea ce privește îmbunătățirea siguranței și a calității.

În luna mai, DoJ a declarat că a constatat că Boeing a încălcat termenii acordului, deschizând posibilitatea urmăririi penale.

Decizia Boeing de a pleda vinovat este încă o pată neagră semnificativă pentru firmă, deoarece înseamnă că societatea – care este un contractor militar important pentru guvernul SUA – are acum un cazier judiciar. De asemenea, este unul dintre cei mai mari doi producători de avioane comerciale din lume.

Nu este imediat clar modul în care cazierul judiciar va afecta activitatea de contractare a firmei. De obicei, guvernul interzice sau suspendă participarea la licitații a firmelor cu cazier, dar poate acorda derogări.

Cu toate acestea, Paul Cassell, un avocat care reprezintă unele familii ale persoanelor ucise pe zborurile din 2018 și 2019, a declarat: „Memoria celor 346 de nevinovați uciși de Boeing cere mai multă dreptate decât aceasta”. Într-o scrisoare adresată guvernului în iunie, el a îndemnat DoJ să amendeze Boeing cu peste 24 de miliarde de dolari.

La sfârșitul lunii iunie, CBS News, partenerul de știri al BBC din SUA, a raportat că personalul superior din cadrul DoJ a recomandat urmărirea penală. În cadrul unei audieri din iunie, senatorul Richard Blumenthal a declarat că, în opinia sa, există „dovezi aproape copleșitoare” că ar trebui continuată urmărirea penală.

Avocații membrilor familiilor au declarat că DoJ era îngrijorat că nu are un caz solid împotriva firmei.

De asemenea, compania continuă să se confrunte cu investigații și procese declanșate de incidentul de pe zborul Alaska Airlines din ianuarie.

Citește și