• Doctorii care sunt empatici obțin rezultate clinice mult mai bune.
  • Bolnavii de cancer se vindecă mai repede dacă medicul e empatic.
  • Empatia reduce cu 40% reinternările celor cu insuficiență cardiacă.
  • Dacă sunt prietenoși, medicii reduc riscul de burn out.
  • Rafila pune în dezbatere un proiect pentru pacienții în fază terminală.

Doctorii sunt și ei…tot oameni. Iar ajutorul emoțional pe care medicii îl pot oferi pacienților poate accelera vindecarea lor.

Mai multe studii au arătat că doctorii care se pun în pielea pacienților, obțin rezultate clinice mult mai bune în ceea ce privește cancerul, diabetul și hipertensiunea arterală. În plus, relația bună medic-pacient poate reduce cu până la 40% reinternările celor care suferă de insuficiență cardiacă.

Beneficiile empatiei nu se opresc doar la bolnav, pentru că și în rândul medicilor prietenoși scade riscul de burn out. Dar până unde ar putea merge empatia unui medic în fața unui pacient aflat în stadiul terminal, scrie Stat News.

Recomandări

CE DEVINE LUMEA?
PLANUL ARMATEI GERMANE
ROMÂNII SE TEM DE EȘEC
GATA DE RĂZBOI?
A ATINS O COARDĂ SENSIBILĂ
MANDAT DE ARESTARE

La noi în țară, după scandalul de la spitalul Pantelimon, ministrul Rafila s-a gândit să pună în dezbatere publică un proiect legat de cum poate fi transferat un bolnav pe patul de moarte de la ATI, în secţiile de îngrijiri paliative. În România, sunt 3.000 de paturi secţii de îngrijiri paliative, dar este nevoie de încă 1.000 în plus.

În urmă cu doi ani, medicul de urgență Julio Armas, care practică în Elche (Alicante) și are o legiune de adepți pe X, a postat pe această rețea de socializare o fotografie a unui afiș cu următorul mesaj: „Când vezi un pacient, amintește-ți că boala îl tratează deja prea rău pentru ca și tu să o faci.” Imaginea a strâns peste 70.000 de aprecieri și un torent de comentarii cu privire la empatie (sau absența acesteia) în domeniul sănătății. La scurt timp după aceea, Armas a adăugat un scurt text ca avers la sfatul său inițial. În acest caz, s-a îndreptat către pacient, care a fost îndemnat să-și amintească că medicul „s-a săturat de un sistem care nu-l îngrijește , de ore nesfârșite” și, în ultimă instanță, să fie „zidul de sprijin al unui dezastruos management”.

Citește și