• Comisia UE afirmă că are sprijinul necesar pentru aplicarea tarifelor.
  • Cazul este cel mai mare conflict comercial al Comisiei cu China din ultimul deceniu.
  • Beijingul a amenințat cu represalii dacă tarifele vor fi aplicate.

Uniunea Europeană va continua să aplice tarife ridicate vehiculelor electrice fabricate în China, a declarat vineri executivul UE, chiar și după ce Germania, cea mai mare economie a blocului, le-a respins, expunând o ruptură în cea mai mare dispută comercială cu Beijingul din ultimul deceniu, conform Reuters.

Taxele propuse pentru vehiculele electrice construite în China, de până la 45%, ar costa producătorii de automobile miliarde de dolari în plus pentru a aduce mașinile în blocul comunitar și urmează să fie impuse începând de luna viitoare pentru o perioadă de cinci ani.

Comisia, care supraveghează politica comercială a blocului, a declarat că va contracara ceea ce consideră a fi subvenții chineze nedrepte după o anchetă antisubvenții care a durat un an, dar a mai declarat vineri că va continua discuțiile cu Beijingul. Un posibil compromis ar putea fi stabilirea unor prețuri minime de vânzare.

Recomandări

SURSE: CIUCĂ DEMISIONEAZĂ
ALEGERI 2024
GEOANĂ RUPE TĂCEREA
VIAȚA DUPĂ EXIT POLL
MESAJUL LUI CIUCĂ
LASCONI ARE 18%

În cadrul unui vot crucial de vineri, 10 membri ai UE au susținut tarifele, cinci au votat împotrivă și 12 s-au abținut, au declarat surse din UE.

Ar fi fost nevoie de opoziția unei majorități calificate de 15 membri ai UE, reprezentând 65% din populația UE, pentru a bloca propunerea. Reuters a raportat miercuri că măsura ar putea trece, Franța, Italia și Polonia fiind în favoarea acesteia.

Cea mai mare economie din regiune și principalul producător de automobile, Germania, a votat împotriva propunerii, au declarat vineri surse. Executivul UE a declarat că a obținut „sprijinul necesar” pentru adoptarea tarifelor, deși va continua discuțiile cu Beijingul pentru a găsi o soluție alternativă. Alte țări doresc să încurajeze investițiile chineze sau se tem de un război comercial direct.

Guvernul chinez a discutat, de asemenea, creșterea taxelor de import pentru vehiculele pe benzină cu motoare mari, ceea ce ar afecta cel mai mult producătorii germani.

Ministerul chinez al Comerțului și-a exprimat opoziția fermă față de tarifele UE planificate, calificându-le drept „nedrepte, neconforme și nerezonabile”, care încalcă normele Organizației Mondiale a Comerțului, deși nu a menționat nicio măsură de contracarare. Acesta a lansat deja o contestație la OMC.

Premierul ungar Viktor Orban a declarat că UE se îndreaptă spre un „război economic rece” cu China.

Cu toate acestea, asociația auto PFA din Franța a declarat că este bine că membrii UE au sprijinit taxele, adăugând că este în favoarea comerțului liber, atât timp cât acesta este echitabil.

Pentru consumatori, tarifele ar putea însemna prețuri mai mari pentru vehiculele electrice, subminând obiectivul UE de a fi neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050.

„UE riscă să aibă parte de ce este mai rău din ambele lumi dacă întârzie obiectivele privind emisiile de CO2 pentru 2025, limitând în același timp modelele accesibile importate din China”, a declarat acesta.

Citește și