• Rusia operează o flotă „fantomă” de petroliere pentru a evita sancțiunile occidentale.
  • Navele vechi și nesigure circulă fără asigurare, crescând riscul de accidente majore.
  • Uniunea Europeană a inclus deja 79 de astfel de nave pe lista sa de sancțiuni.

Experții în securitate maritimă avertizează că Rusia utilizează o flotă „fantomă” de sute de petroliere pentru a ocoli sancțiunile impuse exporturilor sale de petrol scrie France 24. Aceste nave, deseori ruginite și depășite tehnologic, navighează prin Marea Baltică fără asigurare și cu echipaje slab pregătite pentru condițiile dificile de iarnă.

Mikko Hirvi, șeful siguranței maritime la Paza de Coastă a Finlandei, spune că aceste nave reprezintă un risc crescut pentru mediu. „Riscul unui accident cu scurgere de petrol a existat mereu în Marea Baltică, dar această flotă l-a crescut semnificativ”, afirmă Hirvi.

Paza de Coastă finlandeză monitorizează activ aceste nave în Golful Finlandei, una dintre cele mai aglomerate rute maritime din Marea Baltică. Potrivit autorităților, între 70 și 80 de petroliere rusești traversează săptămânal această zonă, dintre care 30-40 fac parte din flota „fantomă”.

Recomandări

CURSA PENTRU COTROCENI
SIMION CANDIDEAZĂ
INCENDIU ÎNTR-UN CLUB DIN MACEDONIA
VOICE OF AMERICA NU MAI EXISTĂ
TRUMP ATACĂ HOUTHI
CUM E VREMEA SĂPTĂMÂNA VIITOARE?

De ce sunt navele un pericol

Aceste petroliere sunt considerate o amenințare atât pentru mediu, cât și pentru infrastructura maritimă. Navele folosesc tehnici precum blocarea semnalelor GPS și dezactivarea sistemului de identificare AIS pentru a-și ascunde traseele și pentru a evita sancțiunile.

Mattias Lindholm, reprezentant al Pazei de Coastă suedeze, avertizează că, în cazul unui accident, consecințele ar putea fi catastrofale: „Acestea sunt tancuri uriașe de petrol. Dacă se scufundă sau eșuează, petrolul se va împrăștia pe mai multe țărmuri”.

Mai grav, există suspiciuni că unele dintre aceste nave sunt implicate în sabotarea cablurilor de comunicații și a liniilor electrice submarine, în incidente investigate de autoritățile occidentale.

Cum poate fi controlat impactul flotei

În încercarea de a reduce riscurile, autoritățile maritime daneze au anunțat intensificarea controalelor asupra acestor nave. De asemenea, Paza de Coastă finlandeză colaborează cu alte state pentru a monitoriza mai eficient flota „fantomă”.

Uniunea Europeană a adăugat deja 79 dintre aceste nave pe lista sancțiunilor și pregătește noi măsuri pentru a limita activitatea acestor petroliere. Cu toate acestea, blocarea completă a accesului acestora în Marea Baltică ar încălca legile internaționale privind dreptul la liberă circulație pe mare.

Kristina Siig, profesor de drept maritim la Universitatea din Sudul Danemarcei, explică: „Tehnic, ar fi posibil să blocăm accesul în Marea Baltică prin închiderea Strâmtorii Daneze, dar acest lucru ar fi ilegal conform dreptului internațional”.

Citește și