- Vasile Niculescu, un aviator curajos trecea Carpații, cu documentele Unirii, pe un ger nemilos, într-un avion fără acoperiș.
- Ducea la Blaj manifeste și documentele Unirii, semnate la Iași, unde era Guvernul în Refugiu.
- A povestit zborul într-un interviu dat acum 41 de ani radioului public.
Ca să poți să spui astăzi “La mulți ani, România!”, Vasile Niculescu, un aviator curajos trecea Carpații, cu documentele Unirii, pe un ger nemilos, într-un avion fără acoperiș.
Advertisment
Ducea la Blaj manifeste și documentele Unirii, semnate la Iași, unde era Guvernul în Refugiu. A povestit zborul într-un interviu dat acum 41 de ani radioului public.
Vasile Niculescu – pilotul Marii Uniri: „O misiune în care am plecat fără cea mai mică ezitare. Vă închipuiţi, jos ger, sus, cred, la 2500 metri cât am trecut Carpaţii, cred că erau 30 de grade minus. Cu toate astea, n-am simţit deloc frigul.“
Aviatorul Niculescu avea 27 de ani. Absolvent de seminar teologic devenit pilot militar, a fost ales pentru că ştia traseul. Din cauza iernii aspre, era nevoie de cineva cu experienţă. Aerul era singura cale de transmitere a documentelor Unirii.
Plecat de pe aerodromul Bacău, a ajuns la destinația Blaj după două ore și un sfert. Și i-a spus copilotului: „Era o agitaţie – vedeam acolo, în oraş – impresionantă: care umblau după manifeste sau sus, nu ştiau ce să facă. Era o fierbere grozavă, de sus am văzut-o…“
Recomandări
Plt. adjutant Sorin Grumuș, Baza 95 Aeriană Bacău: „Au fost distribuite mesaje semnate de Generalul Constantin Prezan, șeful Marelui Cartier General Român care anunța practic populația din Transilvania despre acest moment istoric“.
După părăsirea armatei, aviatorul Unirii, s-a făcut ceasornicar. A trăit până la vârsta de 90 ani cu amintirea momentului său de glorie, identic cu al României.
Vasile Niculescu – pilotul Marii Uniri: „Eu am fost vârful Armatei Române. Ne-am dus acolo că să predăm mesajul unirii, că era hotărât deja marele eveniment de la Alba Iulia.“
Partenerii noștri