• Din rațiuni de costuri, anvelopele all season par a fi cea mai potrivită alegere pentru unii șoferi.
  • De asemenea, trebuie precizat că anvelopele de iarnă au și un alt avantaj pe lângă profilul dedicat să descarce mai eficient zăpada.
  • Chiar dacă la prima vedere aceste anvelope par să vă economisească un buget destul de consistent, de fapt nu este chiar așa.

Din rațiuni de costuri, anvelopele all season par a fi cea mai potrivită alegere pentru unii șoferi. Climatul temperat și zăpada tot mai rar întâlnită pe șosele i-au făcut pe mulți să se orienteze spre acest tip de cauciucuri din considerente economice. La prima vedere, poate părea o soluție foarte bună și chiar poate fi, dar cu anumite considerente.

Ce economisiți când alegeți un set de anvelope all season? În primul rând, veți economisi un al doilea set de cauciucuri. De asemenea, nu veți mai avea nevoie să depozitați cel de-al doilea set pe balcon, în debara, în subsol sau la hotelul de anvelope. Totuși, nu vă gândiți că veți scăpa de corvoada verificării unghiurilor și de echilibrarea periodică a roților.

Pe de altă parte, anvelopele de acest tip sunt de foarte multe ori suficient de bune atât vara cât și iarna. Sigur, nu se vor comporta la fel de bine precum o anvelopă dedicată. Este ca atunci când alegeți un clește-patent pentru bătut un cui, tăiat sârme și strâns șuruburi. Va face toate aceste operațiuni, dar nu la fel de bine ca sculele dedicate acestor operațiuni. Care sunt diferențele? Începem cu sezonul rece.

Recomandări

CINE ÎNCEARCĂ SĂ-L ASASINEZE PE ZELENSKI?
ONU DECIDE DACĂ RECUNOAȘTE SAU NU AUTORITATEA PALESTINIANĂ
CE SECRETE ASCUNDE CHINA
CUM ÎNGRIJEȘTI MEDIUL ÎNCONJURĂTOR
FRANCEZII SUNT PESIMIȘTII EUROPEI
„NADIA” ÎI DUCE PE ROMÂNI LA J.O.

Dacă sunteți convinși că nu veți merge niciodată pe zăpadă cu acest tip de pneuri, și că veți avea parte doar de drumuri cel mult umede iarna, atunci da. Sunt destul de bune. Spunem destul de bune pentru că, inclusiv în aceste condiții, dacă temperaturile sunt prea scăzute, eficiența acestora scade drastic, sub nivelul de confort și siguranță oferit de un pneu de iarnă.

Evident, puteți spune că pentru o săptămână pe an cât aveți de întâlnit zăpada, nu merită să vă mai luați pneuri de iarnă. Fie veți folosi transportul public, fie taxiul. Costurile cu transportul public sunt minime. Cele cu taxiul însă, s-ar putea să nu mai fie la fel de mici. Iar dacă luați în considerare o durată de exploatare a pneurilor de minim trei ani, veți ajunge la trei săptămâni de iarnă în care să folosiți taxiul. Costurile deplasărilor pe acele 21 de zile aproape că vor acoperi, sau chiar depăși, costul unui set de anvelope de iarnă.

De asemenea, trebuie precizat că anvelopele de iarnă au și un alt avantaj pe lângă profilul dedicat să descarce mai eficient zăpada. Acestea își mențin elasticitatea chiar și la temperaturi foarte scăzute, unde anvelopele all season deja sunt mai rigide și, prin urmare, mai puțin aderente. Asta va însemna distanțe mai lungi de frânare, stabilitate scăzută și scăderea gradului de confort.

Între 0 și 20 de grade, anvelopele all season se vor comporta la fel de bine, sau poate chiar mai bine, decât unele de iarnă. Vor frâna ceva mai bine, se vor uza ceva mai puțin și nici nu se va înmuia materialul din care sunt făcute. Dar peste această temperatură, încep să apară probleme.

Anvelopele de vară sunt proiectate fără canalizații de evacuare a zăpezii. Prin urmare, suprafața de cauciuc care ia contactul cu asfaltul este mai mare decât la o anvelopă all season. În plus, sunt proiectate să reziste mult mai bine la temperaturi ridicate. Nu vă amăgiți că nu aveți parte de temperaturi peste 40 de grade Celsius. Temperatura care contează în acest caz este cea a asfaltului, care deseori pe timpul verii depășește și 70 de grade.

Ei bine, în această situație anvelopele all season deja nu mai fac față. Uzura acestora crește, distanțele de frânare se lungesc iar stabilitatea pe viraje are de suferit. Veți constata cu surprindere că în multe viraje abordate destul de lejer veți auzi scârțâit de pneuri. Aceste sunete sunt un indicator și că pneurile se vor toci inegal. Prin urmare, chiar dacă pe centru acestea vor apărea ca impecabile, sau în orice caz cu peste 4 mm de profil, marginile vor fi uzate, iar echilibrarea va fi aproape imposibil de făcut.

Ce trebuie reținut. Chiar dacă la prima vedere aceste anvelope par să vă economisească un buget destul de consistent, de fapt nu este chiar așa. Va trebui să le schimbați mai des pentru că le veți folosi pe tot parcursul anului, nu doar un sezon. Durata medie de viață a unei anvelope all season, în funcție de condițiile climaterice, poate să scadă până la trei ani. Dacă aveți două seturi de anvelope, acestea vor putea rula fără probleme pe termen lung. La aceste considerente mai trebuie adăugate considerente legate de confort, siguranță și economie de carburant.