(P) Viitorul sună bine pentru Internetul prin Satelit

Încă din anii ’90, odată cu explozia World Wide Web dincolo de laboratoarele CERN si MIT prin răspândirea accelerată a Internetului ca serviciu comercial, satelitul a avut un rol de jucat în infrastructura backbone pentru conectarea la rețeaua globală, însă doar odată cu lansarea în anii 2000 a sateliților specializați pe comunicații 2way broadband și cu reducerea treptată a costurilor terminalelor de satelit 2way cu antenă sub 1 m, conexiunile la Internet prin Satelit au putut fi utilizate competitiv pe piața B2B și ulterior pe zona rezidențială.

Acum însă, atenția giganților Amazon, Facebook și SpaceX al lui Elon Musk, precum și cea a autorităților din Statele Unite, China si Uniunea Europeană face ca subiectul Internetului prin Satelit pe segmentul de mass-market să devină unul cât se poate de fierbinte, aflându-ne într-o plină cursă a populării spațiului cu sateliți de comunicații pe orbită joasă (LEO).

După ce a securizat o finanțare de aproape 1 miliard USD de la Guvernul American prin intermediul FCC (Federal Communications Commision), serviciul Starlink al lui SpaceX iese din Beta testing, cu un număr de peste 1.700 de sateliți lansați și peste 100.000 de terminale distribuite la clienți din 14 țări.

Planurile sunt ca Starlink să acopere complet pământul cu o constelație de aproape 12.000 de sateliți pe orbită joasă până în 2027 și să furnizeze servicii de Internet de mare viteză consumatorilor la nivel global.

Proiectul Kuiper al lui Amazon a securizat si el aprobarea FCC pentru lansarea unei constelații de 3.236 de sateliți, jumătate dintre ei trebuind sa fie operaționali până în Iulie 2026, cu Amazon investind peste 10 miliarde USD în proiect.

Guvernul Chinei a anunțat în Aprilie anul acesta crearea China Satellite Network Group Co. Ltd., o companie dedicată lansării și operării unei constelații de 13.000 de sateliți pentru Broadband, după ce anul trecut în Septembrie depusese deja solicitarea de alocare spectru de frecvențe la ITU (International Telecommunication Union).

În acest context, și Uniunea Europeană intenționează să dezvolte, cel mai probabil într-un parteneriat public-privat, propria mega-constelație de sateliți, capabilă să susțină cerințele de conectare ale unor noi tehnologii precum mașinile autonome, fără șofer, un posibil termen de implementare a proiectului fiind finalul perioadei actuale de bugetare multianuală a UE – anul 2027.

În România, MEDIA SAT furnizează servicii de Internet prin Satelit, atât pentru piața B2B cât și pentru piața rezidențială, încă din anul 2012, acoperind astfel cu Internet de mare viteză 100% din teritoriul țării.

Pachetele de servicii sunt accesibile, cu abonamente începând de la 17 EUR fără TVA pe lună, iar kit-ul de conectare costă 370 EUR fără TVA și este format dintr-un modem Internet și o antenă de satelit standard ca mărime (75 cm), dotată cu un Transceiver (TRIA) ce permite comunicarea bidirecțională cu satelitul și care are încorporat un dispozitiv de orientare către satelit cu sunet, pentru o instalare ușoară si rapidă a sistemului. Serviciile MEDIA SAT de Internet prin Satelit sunt potrivite pentru clienții din zone cu o densitate a populației mai scăzută, acolo unde comunicațiile prin cablu nu au o acoperire semnificativă, precum și pentru companiile care își doresc o conexiune principală sau de back-up la Internet printr-un mediu alternativ, total independent de comunicațiile terestre. Serviciile sunt folosite ca soluție de backhaul pentru operatori în zonele izolate și, de asemenea, sunt ideale pentru politicile de Disaster Recovery, fiind o variantă de conectare la Internet ce asigură autonomia totală a utilizatorului atât timp cât dispune de o sursă de energie pentru alimentarea echipamentelor.