Numeroase studii făcute publice în ultimii ani indică faptul că românii își schimbă puternic stilul de viață prin implicarea soluțiilor digitale în obiceiurile zilnice. Astfel, populația activă petrece multe ore pe zi conectată la internet, mai ales pe gadgeturile mobile.
Informarea, comunicarea, distracția din timpul liber și cumpărăturile sunt realizate în tot mai mare măsură în spațiul virtual. Considerarea mediului online drept un spațiu potrivit pentru shopping este așadar un trend firesc în societate, parte al noului comportament de consum.
Un sondaj recent realizat de easySales indică faptul că aproximativ jumătate dintre respondenți au realizat cel puțin una, dar nu mai mult de trei comenzi online în ultimele 30 de zile, în timp ce aproape 30% dintre românii chestionați au plasat între 4 şi 10 comenzi în comerțul electronic. Rezultă așadar că marea majoritate a utilizatorilor de internet este activă în e-commerce.
Doar circa 1% dintre români se pare că nu ar avea nici măcar o experiență de shopping online. Datele au fost colectate în perioada 21 iunie 2014 – 8 iulie 2024, folosindu-se un eșantion de 1043 de persoane.
Smartphone-urile și tabletele au devenit dispozitivele preferate pentru cumpărături online
În ceea ce privește valoarea comenzilor efectuate pe website-uri și în aplicații de mobil, 41% din public alocă între 301 lei și 1.000 de lei, iar 35% între 100 lei și 300 de lei. Există și români (circa 2% dintre cei chestionați) care au raportat cheltuieli mai mari de 5.000 de lei în mediul online, într-un interval de 30 de zile.
Așa cum au indicat și alte studii, se pare că smartphone-urile și tabletele devin preferate pentru cumpărăturile la distanță: 54% dintre persoane le folosesc pentru cumpărături virtuale (34% folosind aplicații dedicate și 20% browsere web pe mobil).
Alte concluzii interesante ale studiului mai sus menționat: 65% dintre români preferă să achite cu cardul, 58% se informează despre produse și servicii în special din social media, 50,6% sunt relativ mulțumiți de comenzile de pe site-urile din România și comandă de câte ori au ocazia, 34,3% comandă ocazional, de 2-3 ori pe an, de pe platforme celebre de e-commerce din Asia și SUA.
Comerțul online în România se concentrează pe partea de produse fizice, cele mai mari volume fiind realizate de sectoare precum modă, electroIT, cosmetice, librărie – birotică, mobilier, decorațiuni și materiale de construcții.
De la bijuterii, accesorii sportive și produse pet-shop până la detergenți și suplimente alimentare, absolut toate nișele de retail sunt active în comerțul electronic. O categorie aparte este cea a alimentelor gătite plus produse din supermarketuri, comandate din aplicații care se bazează pe livrare foarte rapidă, din proximitate.
Servicii cumpărate online – o piață tot mai activă a divertismentului
Deși produsele sunt mereu în prin-plan, comerțul online nu se rezumă totuși la livrările fizice, căci zona serviciilor este foarte bine dezvoltată. Putem face referire aici la serviciile de turism (cazare, bilete de avion și pentru alte mijloace de transport în comun) și diverse servicii de divertisment – acces la concerte, spectacole, festivaluri de muzică și nu numai, precum și servicii care se consumă direct online, așa cum sunt jocurile video.
Un bun exemplu în privința divertismentului online este constituit de jocurile de noroc. Cazinourile online sunt prestatori de servicii ce asigură numeroase resurse de distracție la sloturi, ruletă, blackjack, baccarat și alte jocuri. Piața de casino online este ferm reglementată în România, operatorii activând pe baza unor licențe locale acordate de statul român.
Acest cadru legal asigură colectarea de taxe și impozite în mod corect, iar pasionații de jocuri de cazinou au parte de facilități la cele mai înalte standarde de calitate plus siguranță deplină a datelor personale și a tranzacțiilor. Evident, un astfel de mediu lipsit de probleme a încurajat investițiile în domeniu, inclusiv din partea unor mari branduri internaționale.
Servicii prestate offline, dar alese de clienți pe internet
O zonă importantă de e-commerce este și cea a serviciilor în cazul cărora informarea se face online, dar prestarea se realizează exclusiv offline, exact ca în cazul turismului. Aici sunt incluse serviciile de spa și beauty, de sănătate, de reparații de orice fel, cele pentru casă etc. În unele cazuri procesul complet de achiziție este realizat pe internet, în alte cazuri mediul online înseamnă doar informare și comunicare, iar achiziția finală se consemnează în mod tradițional.