- Licitațiile au implicat un total de 2.261 de vehicule electrice, cu o valoare estimată la peste 3,3 miliarde Ron.
- Creșterea numărului de licitații pentru vehicule electrice reflectă un angajament ferm din partea administrațiilor locale din România de a face tranziția către soluții de mobilitate sustenabilă.
- Principalele dificultăți rămân legate de infrastructura necesară pentru încărcarea vehiculelor și de integrarea optimă a acestora în rețelele de transport public.
În primele opt luni ale anului 2024, licitațiile publice pentru transportul public electric din România au atins un nivel impresionant, reprezentând o etapă importantă în modernizarea infrastructurii de mobilitate urbană. Conform unei analize realizate de Asociația Română pentru Smart City în colaborare cu datadriven.ro, licitațiile au implicat un total de 2.261 de vehicule electrice, cu o valoare estimată la peste 3,3 miliarde Ron.
Rezultatele licitațiilor la nivel național
- Licitații totale lansate: 171
- Număr total de vehicule electrice: 2.261
- Valoarea totală a licitațiilor: 3.325.308.165 Ron
Stadiul procedurilor se împarte astfel
- Licitații adjudecate: 14.8% (334 vehicule, 638 milioane Ron)
- Licitații în desfășurare: 85.2% (1.927 vehicule, 2,687 miliarde Ron)
Topul primelor 10 autorități publice după valoarea licitațiilor
- Municipiul Bacău – 154.809.070 Ron (58 vehicule)
- Municipiul Zalău – 143.545.932 Ron (60 vehicule)
- Municipiul Botoșani – 125.895.719 Ron (68 vehicule)
- Municipiul Sibiu – 95.726.824 Ron (56 vehicule)
- Municipiul Suceava – 86.586.526 Ron (50 vehicule)
- Municipiul Râmnicu Vâlcea – 77.870.000 Ron (48 vehicule)
- Municipiul Focșani – 72.729.162 Ron (56 vehicule)
- Județul Neamț – 71.582.672 Ron (47 vehicule)
- Municipiul Galați – 66.161.088 Ron (67 vehicule)
- Municipiul Alba Iulia – 63.095.862 Ron (41 vehicule)
„Companiile membre ale Asociației Române pentru Smart City conduc investițiile în transportul public electric din România, confirmând poziția noastră de lider în transformarea mobilității urbane. Cu o valoare totală a licitațiilor de peste 3.3 miliarde Ron în 2024, acest efort reflectă amploarea tranziției către un transport public modern și implicarea activă a membrilor noștri. De la autobuze electrice la troleibuze și tramvaie, partenerii ARSC deschid drumul către orașe mai verzi și sustenabile, demonstrând rolul nostru în revoluția mobilității inteligente.” – a declarat Eduard Dumitrașcu, președintele Asociației Române pentru Smart City.
Context și importanță
Creșterea numărului de licitații pentru vehicule electrice reflectă un angajament ferm din partea administrațiilor locale din România de a face tranziția către soluții de mobilitate sustenabilă. Aceste investiții sunt esențiale pentru atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor de carbon și pentru îmbunătățirea calității vieții urbane. În contextul schimbărilor climatice și al cerințelor europene pentru reducerea amprentei de carbon, licitațiile din 2024 marchează un pas important pentru transformarea infrastructurii de transport public din România.
Distribuția geografică a vehiculelor achiziționate
Analizând distribuția la nivelul regiunilor, cele mai multe vehicule electrice au fost achiziționate în următoarele regiuni:
- Regiunea Centru: 429 vehicule
- Regiunea Nord-Vest: 425 vehicule
- Regiunea Nord-Est: 353 vehicule
- Regiunea Sud-Est: 344 vehicule
- Regiunea Sud-Muntenia: 316 vehicule
- Regiunea Sud-Vest Oltenia: 211 vehicule
- Regiunea Vest: 150 vehicule
- Regiunea București-Ilfov: 33 vehicule
În ceea ce privește valoarea totală estimată a licitațiilor, topul este condus de regiunea Nord-Vest cu 725,8 milioane Ron, urmată de regiunea Centru cu 603,2 milioane Ron și Nord-Est cu 553,8 milioane Ron.
Top 5 județe cu cele mai mari achiziții
- Sălaj: 120 vehicule (191,8 milioane Ron)
- Sibiu: 114 vehicule (178,7 milioane Ron)
- Botoșani: 115 vehicule (173,1 milioane Ron)
- Alba: 90 vehicule (157,5 milioane Ron)
- Bacău: 58 vehicule (154,8 milioane Ron)
Principalii furnizori de vehicule electrice în România
Topul furnizorilor de vehicule electrice este dominat de compania Anadolu Automobil Rom, cu o valoare totală a contractelor de 130,2 milioane Ron.
- Anadolu Automobil Rom – 130,2 milioane Ron
- Solaris Bus & Coach – 84,8 milioane Ron
- BMC Truck & Bus – 81,5 milioane Ron
- Aveuro International – 69,6 milioane Ron
- New Kopel Car Import – 61 milioane Ron
Viitorul Transportului Public din România
România va continua să investească masiv în infrastructura de transport public electric, cu licitații noi care vor asigura nevoile de mobilitate urbană durabilă ale comunităților noastre. În plus, integrarea de soluții de smart city și transport verde va contribui semnificativ la reducerea emisiilor și la creșterea calității vieții în comunități.
Provocări și oportunități
Principalele dificultăți rămân legate de infrastructura necesară pentru încărcarea vehiculelor și de integrarea optimă a acestora în rețelele de transport public. Totuși, aceste provocări reprezintă și oportunități de inovare și modernizare, atât pentru administrațiile locale, cât și pentru sectorul privat. Soluțiile inteligente, cum ar fi monitorizarea în timp real a vehiculelor și optimizarea rutelor, vor juca un rol esențial în eficientizarea transportului public.