• Trump l-a nominalizat pe Andrew Ferguson la conducerea FTC, ceea ce ar putea reduce presiunea asupra Big Tech.
  • Analiștii spun că schimbările în reglementarea antitrust nu vor fi majore.
  • Trump a sugerat reglementări mai echitabile pentru Google, fără a o diviza.

Alegerea lui Andrew Ferguson de către Donald Trump pentru a conduce Comisia Federală pentru Comerț (FTC) a generat noi întrebări cu privire la direcția reglementării antitrust în domeniul tehnologic. În timp ce unii consideră că numirea lui Ferguson, însoțită de plecarea președintelui actual al FTC, Lina Khan, ar putea duce la o reducere semnificativă a presiunii guvernamentale asupra marilor companii din Silicon Valley, alții nu se așteaptă la schimbări drastice în aplicarea legilor antitrust. În timpul mandatului lui Khan, FTC a fost considerată o forță agresivă în combaterea monopolurilor și în procesul de desființare a unor mari corporații tech, dar înlocuirea sa ar putea duce la o abordare mai relaxată, în ciuda continuării cazurilor deja în desfășurare, scrie Yahoo Finance.

Dan Ives, analist în tehnologie la Wedbush, a salutat plecarea lui Khan, spunând că „astăzi este o zi mare pentru lumea tech și Silicon Valley” în urma eliminării sale din FTC, ceea ce a dus la o creștere a indicelui Nasdaq și la creșterea prețului acțiunilor companiilor mari din tehnologie, cum ar fi Google. Pe de altă parte, Bill Baer, fost procuror general adjunct în cadrul Departamentului de Justiție (DOJ) pe timpul administrației Obama, a declarat că nu se așteaptă la o schimbare semnificativă a abordării FTC față de marile companii tech. El a subliniat că instanțele au susținut în mod constant provocările aduse de Khan și Jonathan Kanter, șeful departamentului de antitrust al DOJ, și a menționat că o decizie recentă a instanțelor de judecată a blocat fuziunea dintre lanțurile de supermarketuri Kroger și Albertsons, în ciuda opoziției acestora.

În cadrul unui anunț, Trump a declarat că Ferguson va fi „cel mai pro-America și pro-innovare președinte al FTC din istoria țării” și a menționat că Ferguson are un „palmares dovedit” în combaterea cenzurii Big Tech și în protejarea libertății de exprimare. Ferguson, care a fost anterior consilier juridic al judecătorului Clarence Thomas la Curtea Supremă și avocat general al statului Virginia, a afirmat că va „pune capăt războiului Big Tech împotriva concurenței și a libertății de exprimare” și că va asigura faptul că America rămâne lider mondial în tehnologie. Într-un document care a ajutat la promovarea numirii sale, Ferguson și-a exprimat intenția de a „opri războiul lui Lina Khan împotriva fuziunilor” și de a se concentra pe reglementarea monopolurilor Big Tech.

Recomandări

FĂRĂ TAURUS PT. UCRAINA
CE SE ÎNTÂMPLĂ CU EURO
TE PRINDE CAMERA
CUM TRĂIEȘTI 100 DE ANI?
RUSIA ATACĂ CU 630 DE BOMBE
SUA AU FOST ÎN CONTACT CU HTS

Aceasta sugerează că, deși Ferguson ar putea adopta o abordare mai flexibilă față de fuziuni și achiziții, el nu este împotriva continuării acțiunilor antitrust împotriva marilor companii de tehnologie. De exemplu, FTC a deschis deja un caz împotriva Meta pentru presupusa sa monopolizare ilegală a pieței rețelelor sociale, un caz început în timpul mandatului lui Trump, dar și unul împotriva Amazon, demarat în perioada în care Lina Khan a fost la conducerea agenției. De asemenea, investigațiile FTC asupra altor companii mari din tehnologie continuă, iar Khan a aprobat recent o cerere pentru Microsoft de a furniza informații suplimentare legate de o investigație antitrust de lungă durată. Această investigație include subiecte precum cloud computing și inteligența artificială, iar Microsoft este un jucător dominant în domeniul cloud-ului și a investit aproape 14 miliarde de dolari în startup-ul OpenAI, creatorul ChatGPT.

În paralel, DOJ are în desfășurare și propriile cazuri antitrust împotriva Google și Apple. Trump a nominalizat-o recent pe Gail Slater, un fost avocat al FTC și consilier al viitorului vicepreședinte JD Vance, pentru a conduce divizia antitrust a DOJ, agenție care colaborează cu FTC în aplicarea legilor antitrust.

În pofida noii abordări promițătoare a lui Ferguson, Trump a transmis mesaje contradictorii cu privire la cât de departe dorește să meargă în reglementarea Big Tech. Deși a fost primul președinte care a deschis o acțiune antitrust împotriva Google, ceea ce a dus la o decizie recentă a instanței care a constatat că Google a monopolizat piața motoarelor de căutare, Trump a sugerat că ar putea fi suficiente măsuri corective fără a forța divizarea gigantului tech. Într-un interviu din octombrie, Trump a menționat că „ceea ce poți face fără a-l desface este să te asiguri că este mai corect” și a exprimat îngrijorări că orice sancțiune împotriva Google ar putea favoriza China.

Mandatul primelor trei ani ai administrației Trump a fost similar în privința reglementărilor privind fuziunile și achizițiile, comparativ cu perioada similară a administrației Biden, din punctul de vedere al numărului de provocări antitrust aduse de DOJ și FTC. Între anii fiscali 2017 și 2019, aceste agenții au introdus 118 provocări legate de fuziuni și achiziții, un număr mai mare decât cele 108 aduse între anii fiscali 2021 și 2023, sub administrația Biden.

În concluzie, deși unii se așteaptă la o reglementare mai relaxată în perioada următoare, există un consens că antitrust-ul nu va fi neglijat în administrația Trump, chiar și în fața unui potențial „deregulation” economic general.

Citește și