Benzinăriile din mai multe părţi ale Chinei au început să raţionalizeze motorina, pe fondul creşterii costurilor şi al scăderii stocurilor, relatează BBC.
Unii şoferi de camioane sunt nevoiţi să aştepte zile întregi pentru a alimenta cu combustibil, potrivit postărilor de pe site-ul de socializare Weibo.
China se află în prezent în mijlocul unei crize masive de energie, în condiţiile în care lipsa cărbunelui şi a gazelor naturale a dus la închiderea fabricilor şi a lăsat casele fără curent electric.
Iar această ultimă problemă nu face decât să contribuie o criză continuă a lanţului de aprovizionare la nivel mondial, spun analiştii.
Criza globală a lanţului de aprovizionare a fost determinată în mare parte de pandemia Covid-19, cererea crescând brusc pe măsură ce economiile se redeschid.
În China, camioanele au voie să alimenteze doar 100 de litri fiecare – aproximativ 10% din capacitatea lor, a declarat un dealer de camioane din oraşul Shijiazhuang din provincia Hebei pentru serviciul chinez de ştiri de afaceri Caixin.
În alte părţi ale ţării, raţiile ar fi chiar mai stricte, şoferii având voie să cumpere până la 25 de litri.
Între timp, în oraşul Fuyang, la aproximativ şapte ore de mers cu maşina la sud de centrul cheie de transport din Shijiazhuang, Caixin raportează că benzinăriile limitează achiziţiile sau percep şoferilor suprataxe de până la 300 de yuani (47 de dolari) pentru a-şi umple rezervoarele.
Preţurile petrolului au atins în ultimele săptămâni cele mai ridicate niveluri din 2014 încoace, provocând crize de combustibil în Europa şi Marea Britanie.
O parte din această situaţie a fost determinată de penuria de cărbune şi gaze naturale în ţări precum China şi India, care, potrivit analiştilor, vor determina utilizatorii să treacă la petrol pentru producerea de energie şi încălzire.
O astfel de cerere ar putea creşte consumul global de ţiţei cu peste o jumătate de milion de barili de petrol pe zi.