- De la piețe itinerante, s-a ajuns la comerț online cu legume și zarzavaturi
- În perioada crizei, italienii au preferat pastele, făina, conservele, sosul de roș
- Prețul la fructe a crescut cu 10%, iar la zarzavaturi cu 5.4%, în Italia
- Fermierii olandezi înregistrează pierderi imense
- Fermierii din Franța au rețele de drive-in și iau comenzi prin telefon
Ca să-ți faci o idee despre problema piețarilor din România, trebuie să vezi și ce se întâmplă în restul Europei de câteva luni încoace. Din Olanda până în Italia, din Bulgaria și până în Franța, producătorii au căutat soluții de supraviețuire. În multe cazuri, cu ajutor de la stat.
Cum au trecut producătorii italieni peste prima închidere și ce se întâmplă acum cu piețele din Italia
Anca Mihai, corespondent Aleph News: „Închiderea piețelor i-a împiedicat pe micii fermieri să ajungă direct la consumatori. Mulți dintre aceștia participau la piețele itinerante și, o dată cu închiderea orașelor, nu au mai putut să se deplaseze. Așa că fermierii care au avut posibilitatea să ajungă la clienți prin diverse mijloace tehnologice, le-au dus marfa acasă. Așa s-a înregistrat o creștere a comerțului electronic cu produse agroalimentare de până la cinci ori față de perioada precedentă. Totuși, în perioada de criză italienii au preferat pastele, făina, conservele și sosul de roșii. Chiar dacă actualmente piețele sunt deschise, efectele primului lockdown, din primăvară încă se văd pentru că prețul la fructe a crescut cu 10% iar la zarzavaturi cu 5,4%. Acest lucru reprezintă o adevărată amenințare pentru dieta mediterană care prevede o bună bază de legume, fructe și zarzavaturi, ulei de măsline.”
Cum s-au organizat alte state europene
Anca Mihai, corespondent Aleph News: „Bulgaria este chiar un exemplu pentru că produsele cumpărate merg la serviciile sociale și apoi ajung în coșul oamenilor nevoiași. În schimb, în Olanda, ministerul Agriculturii apreciază că există un stoc de un milion și jumătate de tone de cartofi iar o treime nu se poate comercializa. Au ajuns în situația asta după ce, la jumătatea lunii martie restaurantele în care se serveau cartofii prăjiți iar piața s-a prăbușit peste noapte. Fermierii olandezi se confruntă și cu o scădere de prețuri la kg de cartofi, de la 18 cenți la 0,01 cenți. Franța pare că a învățat din experiența vecinelor și chiar în plină carantină ministrul agriculturii promovează redeschiderea piețelor. Dar cât timp au fost închise, fermierii s-au organizat în rețele de drive in sau comenzi prin telefon. Asta nu-i rău – francezii mănâncă mai sănătos. La fel și britanicii, care au renunțat la fish and chips și gătesc acasă, mai sănătos.”