- Multinaţionalele şi fondurile de investiţii au cumpărat mii de afaceri autohtone cu promisiunea de a le dezvolta în campioni locali, regionali sau chiar europeni.
- Primul lucru, în cazul unui eșec, ține de schimbarea mentalității și acest proces de integrare.
- În unele cazuri însă, aceşti cumpărători nu au reuşit să ducă mai departe povestea unor branduri româneşti cumpărate de la antreprenori locali.
Firmele românești sau multinaționalele care preiau afaceri românești au parte de eșecuri atunci când vine vorba de dezvoltare, arată ZF. Branduri precum FruFru, Casa Rusu sau Domo fie au fost închise, fie au fost răscumpărate de fondatorii lor. Oare nu reușesc să înțeleagă piața locală, ritmul sau cultura consumatorilor români?
În marea lor majoritate, multinaționalele, când cumpără companii românești, într-un fel sau altul reușesc să se integreze. Primul lucru, în cazul unui eșec, ține de schimbarea mentalității și acest proces de integrare. Multinaționalele vin cu anumite reguli, cu anumite rețete de business, care s-ar putea să nu se potrivească cu cultura firmei pe care o achiziționează.
Casa Rusu, FruFru, Te-Rox Prod, Energobit şi Domo sunt doar câteva exemple de afaceri antreprenoriale româneşti care au fost vândute către grupuri străine ce anunţau planuri ambiţioase de dezvoltare, dar care nu au reuşit să le pună în aplicare. Unele businessuri au fost închise ori trecute la categoria pierderi, altele au fost răscumpărate de antreprenorii fondatori.
Multinaţionalele şi fondurile de investiţii au cumpărat mii de afaceri autohtone cu promisiunea de a le dezvolta în campioni locali, regionali sau chiar europeni. În unele cazuri însă, aceşti cumpărători nu au reuşit să ducă mai departe povestea unor branduri româneşti cumpărate de la antreprenori locali.
Nu întotdeauna însă planul de acasă s-a potrivit cu cel din târg. Nu întotdeauna expansiunea a avut loc. Nu întotdeauna dezvoltarea s-a materializat.