• O nouă lege californiană interzice efectiv companiei Tesla a lui Elon Musk să își anunțe mașinile ca fiind „full self-driving.
  • Proiectul de lege al Senatului 1398 a fost promulgat de guvernatorul Gavin Newsome și vizează comercializarea de către producătorul de automobile electrice a funcțiilor software din unele modele.
  • Compania lui Elon Musk a făcut lobby împotriva proiectului de lege, argumentând că acesta îi face pe clienți să conștientizeze limitările tehnologiei.

Începând de anul viitor, Tesla nu va mai putea să își anunțe mașinile ca fiind complet autonome, conform unei noi legi din California. Proiectul de lege 1398 al Senatului a fost promulgat de către guvernatorul Gavin Newsome și vizează comercializarea de către producătorul de automobile electrice a unor caracteristici software la unele modele care implică faptul că mașinile se pot conduce complet singure – ceea ce nu este posibil.

Compania lui Elon Musk a făcut lobby împotriva proiectului de lege, argumentând că deja își face clienții conștienți de limitările tehnologiei. Proprietarii de Tesla din SUA trebuie să plătească 15.000 de dolari în plus pentru un software complet de conducere autonomă și trebuiau să aibă un scor de siguranță de cel puțin 80. Cu toate acestea, Musk a anunțat recent că oricine din America de Nord poate solicita acum software-ul FSD.

De asemenea, șoferii sunt informați că, indiferent de capacitățile software-ului, trebuie să fie întotdeauna atenți la drum și să fie pregătiți să preia volanul în orice moment. Proiectul de lege recent adoptat ar împiedica orice producător sau distribuitor să numească sau să comercializeze în mod înșelător” funcțiile de autoconducere.

Recomandări

PUTIN DISCUTĂ CU FICO
BIBI AMENINȚĂ REBELII HOUTHI
CIOLACU: AVEM COALIȚIE
FONTANA DI TREVI SE REDESCHIDE
ZELE CREDE-N ADERARE
NEGOCIERI FĂRĂ SFÂRȘIT

În textul proiectului de lege se afirmă că acesta ar impune unui dealer sau unui producător care vinde orice autoturism nou echipat cu o funcție de automatizare parțială a conducerii” sau care oferă orice actualizare de software sau upgrade al vehiculului care adaugă o funcție de automatizare parțială a conducerii, să furnizeze cumpărătorului sau proprietarului o notificare pentru consumatori ce descrie funcțiile și limitările acestor funcții”. Departamentul de Vehicule Motorizate din California avea deja reguli care interzic publicitatea falsă despre mașinile autonome, dar sponsorul proiectului de lege a declarat că lipsa de aplicare a legii de către agenție i-a determinat pe legislatori să acționeze.

Acest proiect de lege sporește siguranța consumatorilor prin obligarea dealerilor și producătorilor care vând vehicule noi de pasageri echipate cu o funcție de asistență la conducere semiautonomă… să ofere o descriere clară a funcțiilor și limitărilor acestor funcții, a declarat senatorul democrat de stat Lena Gonzalez din Long Beach, într-o declarație în timp ce proiectul de lege își croia drum prin Legislativ.

În iulie, Tesla a dezvăluit că au fost parcurse în total 35 de milioane de mile autonome de la lansarea versiunii beta cu conducere autonomă completă în 2020 – iar acest număr este cu siguranță mai mare acum. Software-ul, alimentat de inteligența artificială și de mai multe camere, era utilizat la acel moment de peste 100.000 de proprietari din America de Nord. Un șofer Tesla a dat vina pe tehnologia de autoconducere pentru un carambol de opt mașini care a blocat traficul pe podul Bay Bridge din San Francisco de Ziua Recunoștinței.

În urma acestui accident, două persoane au fost transportate de urgență la spital, iar alte 16 au fost tratate la fața locului pentru leziuni. Niciuna dintre ele nu a fost în pericol de moarte. Înregistrarea video a incidentului arată cum o Tesla schimbă banda și se oprește în mijlocul drumului – provocând un ambuteiaj care a blocat șoseaua timp de câteva ore – conform unui raport CNN.

Potrivit raportului de accident de circulație, șoferul Tesla Model S a declarat poliției rutiere din California că se deplasa cu aproximativ 55 km/h și a trecut pe banda din stânga când tehnologia de autoconducere a mașinii a optat brusc pentru frânare. Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi investighează programele de asistență a șoferului de la Tesla din cauza mai multor rapoarte privind frânarea care se produce la întâmplare sau fără avertisment. NHTSA a deschis investigația după 16 accidente în care au fost implicate Teslas.

Compania lui Musk a susținut mult timp că software-ul său autonom este în curs de dezvoltare și că vehiculele sale sunt, în general, mai sigure decât cele ale concurenților. Tesla este pe cale să aibă cel mai prost an din istorie. Prețul acțiunilor sale a scăzut cu 70% în ultimele 13 luni, iar investitorii par să se fi săturat de haosul constant de pe Twitter al lui Musk de când a cumpărat rețeaua de socializare.

Prețul acțiunilor Tesla a atins un maxim istoric de peste 414 dolari în noiembrie 2021. De atunci, s-a prăbușit cu 70%, ajungând la 123,15 dolari începând de vineri, iar acțiunile au scăzut cu încă 1%. De atunci, compania a pierdut aproape două treimi din valoarea sa, într-un moment în care constructorii auto rivali taie din cota dominantă deținută de Tesla în vânzările de vehicule electrice.