• Industria auto de la noi pierde locuri de muncă, în mare parte de la producătorii de cablaje.
  • Creșterea salariului minim și electrificarea au redus personalul și au schimbat joburile.
  • În 2023, sectorul auto a contribuit cu 13% la PIB, cu o cifră de afaceri de 33 miliarde de euro.

România depinde mult de industria auto pentru creșterea economică, iar acum trece printr-o perioadă de schimbări majore. În ultimii 6 ani a pierdut peste 25.000 de locuri de muncă, în principal din cauza creșterii salariului minim și a electrificării, potrivit ZF. Deși sectorul auto are încă 230.000 de angajați, rolurile acestora s-au schimbat pentru a se adapta noilor cerințe tehnologice și economice.

Ce înseamnă această perioadă de tranziție pentru industria auto?

Evoluția înseamnă de fapt trecerea de la forța de muncă ieftină, de multe ori necalificată, la o forță de muncă bine pregătită, care lucrează și produce echipamente din ce în ce mai bine calificate. Aceste noi echipamente presupun mai multă complexitate, dar și mai puține componente. O mașină electrică nu conține la fel de multe componente precum o mașinpă cu motor termic.

România are în continuare Dacia, care are un plan solid pentru anul 2035 și se știe că acolo se vor produce motoarele termice până în anul respectiv.

Recomandări

SECRETUL BANILOR
PARTIDELE VOR PROTESTE
ALERTĂ SANITARĂ ÎN SUA
CE-I PLAC GLUMELE LUI
IRANUL AJUTĂ RUSIA
DIN OSTAȘ, SCRIITORAȘ

Ce va urma atât pentru producătorii de mașini, cât și pentru furnizorii de componente?

V aurma o perioadă de reașezare. Nu se știe dacă mașinile cu motor electric se vor vinde la fel de bine ca motoarele cu motor termic.

Citește și