- Numărul fraudelor pe site-urile de aranjat întâlniri a crescut alarmant în perioada pandemiei.
- Infractorii vizează persoane singure și vulnerabile și le șantajează emoțional.
- Peste 95.000 de persoane din SUA au raportat fraude inițiate pe rețelele sociale în 2021, pierderile fiind de aproximativ 770 de milioane de dolari.
Este o poveste veche de când lumea: o poveste de dragoste care a mers prost, un partener părăsit lăsat în voia sorții. Numai că acum, povestea se intersectează cu fenomenul foarte modern al fraudei online.
În ultimii doi ani, escrocheriile digitale în materie de dragoste au crescut vertiginos, ducând la pierderi de milioane de dolari pentru persoanele care au fost curtate și apoi înșelate. În timp ce escrocii fac parte de mult timp din viața pe internet, experții spun că tendința a explodat în momentul în care blocajele Covid-19 au creat ocazia perfectă pentru escrocii care căutau ținte singuratice.
Acum, lumea s-a redeschis, dar unele schimbări în ceea ce privește comunicarea – chat-urile virtuale și întâlnirile video – au devenit parte din standardele întâlnirilor, deschizând o ușă pentru infractori. Băncile și firmele de gestionare a averilor se grăbesc să țină pasul.
„Escrocheriile romantice sunt unele dintre cele mai mari pierderi pe care le-am văzut în ultimii patru ani”, a declarat Tara Ambrose, manager senior al inițiativelor pentru clienți vulnerabili la RBC Wealth Management, care a înregistrat anul trecut o creștere de 40% a numărului de escrocherii raportate.
Peste 95.000 de persoane din SUA au raportat fraude inițiate pe rețelele sociale în 2021, pierderile fiind de aproximativ 770 de milioane de dolari, potrivit Comisiei Federale pentru Comerț din SUA. Această cifră a fost mai mult decât dublă față de cea din anul precedent și în creștere de la doar 105 milioane de dolari în 2019. Escrocheriile legate de dragoste au fost pe locul al doilea în topul celor mai profitabile pe rețelele de socializare, după fraudele de investiții, arată datele agenției.
„Izolarea, nesiguranța și anxietatea din lumea noastră de acum i-au făcut pe oameni mai vulnerabili”
Administratori de averi precum RBC și Wells Fargo & Co. au creat echipe dedicate pentru a se concentra pe fraudele care vizează clienții vulnerabili și instruiesc mai mulți consilieri financiari pentru a depista potențiala exploatare. Aceștia au modificat modelele informatice care încearcă să anticipeze escrocheriile, au cumpărat software de la terți pentru a ajuta la depistarea fraudelor și cer mai multor clienți să numească o persoană de încredere în conturi, astfel încât firma să poată consulta pe cineva în legătură cu tranzacțiile suspecte și să nu încalce legile privind confidențialitatea.
Numărul escrocheriilor care implică străini s-a dublat la Wells Fargo în cei trei ani până în 2021 și reprezintă acum aproximativ 20% din cazuri, fără semne de încetinire, potrivit lui Ronald Long, șeful Serviciilor pentru clienți vârstnici de la Wells Fargo. O mulțime de escroci merg pe site-uri de întâlniri religioase, precum Christian Mingle sau Jewish Mingle.
Manipularea emoțională a escrocilor este suficient de profundă pentru ca clienții să fie adesea instruiți să nu fie sinceri în legătură cu scopul pentru care au solicitat fondurile. De multe ori, consilierii trebuie să detecteze semnalele de alarmă și să le spună clienților că sunt înșelați, mai ales dacă cererile frecvente de retragere nu se potrivesc. Uneori, victimelor le poate fi greu să creadă că au fost înșelate.
„Escrocheriile în dragoste pot fi devastatoare din punct de vedere emoțional”, a spus ea. „Când te gândești la faptul că oamenii sunt izolați și singuri de la început, poate fi foarte traumatizant să recunoști că ai fost acea victimă.”