- A. Mitroi: „Românii cumpără mult din online pentru a compara retailerii locali cu cei mondiali”.
- Coșul mediu de cumpărături online a crescut cu 15% în 2024 față de anul precedent.
- Cererea s-a concentrat pe telefoanele mobile, televizoare și electrocasnicele mari.
- Pentru 2025 este estimată o creștere a comerțului online, cu un avans general de 10%.
- În 2025, retailul offline va înregistra o creștere mai modestă decât cel online.
Românii dau din ce în ce mai mulți bani pe cumpărăturile din online! Uite un exemplu: În 2024, coșul mediu de cumpărături a crescut cu 15% față de 2023. Cererea s-a concentrat în principal pe telefoane, televizoare și electrocasnice mari. Ce te așteaptă pentru 2025? O creștere cu 10 provente a retailului online.
Advertisment
Care sunt principalele motive pentru care românii se îndreaptă către cumpărăturile online, mai ales pentru produse mari precum electrocasnicele?
„Românul este emancipat și fiind emancipat, el vrea să fie convins că a luat cel mai bun produs posibil la prețul cel mai bun. Poate să aștepte, poate să citească recenzii, poate să verifice retailerii locali, cei internaționali, să ai bucuria unei decizii informate. Așa că nici nu-i de mirare. Tot se va muta în principal acolo.
După ce ai văzut și ai făcut toate lucrurile astea importante, te poți duce eventual în market să pui mâna pe produsul ăla sau pe ceva aproximativ. Însă astăzi nu mai poți să fii convins că ai luat cea mai bună decizie până n-ai făcut acest comparative shopping cât se poate de larg și cât se poate de bine informat”, a declarat Adrian Mitroi, profesor de finanțe comportamentale, pentru Aleph News.
Recomandări
Cum influențează încrederea în retaileri decizia de a cumpăra online, mai ales în contextul achizițiilor de produse premium?
„Și pentru care ai vrea să ai nu numai prețul și calitatea, ci și condițiile de rambursare. De exemplu, noi în UE avem bonusurile acelea nemaipomenite, poți să îl dai înapoi imediat. Dacă îl iei de pe alte meleaguri, nu te poți bucura de lucrurile acestea. Contează, mai ales când vorbim de un produs premium, vrei să ai depanare la el, vrei să ai un call center.
Mai ales că retailerii români sunt într-o competiție impecabilă și ne servesc de la transport gratuit până la call center și până la oameni foarte bine pregătiți. Așa că după ce ai verificat pe net și ești în tema, atunci te duci și pui mâna pe televizorul ăla și îl iei cu suficient de multă încredere.
Știți ce mult contează în economia comportamentală că nu trebuie să dai explicații de ce nu-ți place? Pur și simplu îl dau înapoi pentru că m-am răzgândit sau am găsit ceva mai bun. De aceea și stai și tergiversezi decizia pentru că vrei să ai loc de întors. Având loc de întors, nici nu vă dați seama ce mult contează la nivel psihologic și nu se măsoară neapărat în bani acest confort”, a declarat Adrian Mitroi, profesor de finanțe comportamentale, pentru Aleph News.
Ce tendințe și schimbări majore anticipați pentru comerțul online în 2025, având în vedere creșterea estimată de 10%?
„E modestă creșterea și nu uitați că cea mai mare parte este inflație aici, jumătate probabil e inflație, 15% și anul trecut. Este în ton cu creșterea economică și cu ceea ce se întâmplă. Eu cred că noi suntem într-o stagflație. Acum nu o să mai creștem economic. Anul ăsta este un an dificil și atunci se va vedea în dorința noastră și în lipsa abundenței pe care o va simți consumatorul.
Va urma un an de 10%, este puțin pentru România, dar asta este condiția macroeconomică în care operăm acum. Toată Europa este în aceeași condiție, așa că e bine și așa rău cum este, cel puțin pentru un an care se arată dificil și complicat.
Ar fi cel mai scump Crăciun din ultimii ani. Este. Am văzut și târgurile de Crăciun și nu numai că este scump, dar nu mai este de calitate. Este un abuz teribil al retail-ului. Toată lumea ne zăpăcește pe toate canale să ne convingă de produse și nu vezi de la super oferte, prețurile să fie scăzute, nu. Parcă te-ai fi așteptat să vezi Black Friday, să vezi genul ăsta de scăderi de sărbători. Uite că nu sunt. E un sfârșit de an care n-a fost atât de profitabil, probabil, nici pentru retail-uri și încearcă să îl închidă favorabil acum.
Dar atenție, românul a învățat și este suficient de atent acum la cumpărături și de pedant. El își va amâna, o să vedeți, și o să vedeți o scădere a acestor cifre cum le-ați văzut până acum. Pentru că vrea să fie mai atent și mai calibrat cu cheltuielul lui de consum”, a declarat Adrian Mitroi, profesor de finanțe comportamentale, pentru Aleph News.
Cum s-a schimbat decizia noastră de cumpărare?
„Este o decizie, în primul rând, informată. O verifici, vrei produsul ăla să-l ai ca să prins cât mai mult. Ii vedeam pe cei mici acasă. Hai să cumpărăm jocul ăla, versiunea 5. Nu, nu, așteptăm 6. Păi da, dar 5 este la un sfert de preț. De aia a scăzut prețul.
E, acum, întrebarea este, și nu este o decizie ușoară: Să-mi iau produsul vechi la un sfert de preț sau aștept update-ul? E, e cea mai grea decizie și elitele știu lucrul ăsta și le înfrumusețează. Deși modificările sunt marginale de produs nou. Uitați-o la telefoane mobile.
Și atunci, sfatul meu este să amâni cât mai mult și să nu vrei întotdeauna să ai ultimul răgnet. Pentru că vrei să ai o diferență semnificativă, nu doar marginală, în calitate. Și prețul nu te iartă chiar dacă ți se pare că nu este un preț mare”, a declarat Adrian Mitroi, profesor de finanțe comportamentale, pentru Aleph News.
Citește și
- Liderii partidelor pro-europene au discutat noul program de guvernare al României. Ce reforme ale statului sunt planificate
- De Crăciun, vine bradul la tine…pe bicicletă. Cum poți alege sărbători eco și sustenabile în Cluj-Napoca
- 167 de destinații din România concurează pentru titlul „Destinația Anului” 2025
Partenerii noștri