• Norvegia își propune să elimine vânzările de mașini pe benzină și diesel până în 2025.
  • Aproximativ 79% dintre mașinile vândute în Norvegia în 2022 au fost complet electrice.
  • Tesla Y este cel mai popular model.

Patru din cinci mașini noi vândute în Norvegia în 2022 au fost electrice, în frunte cu Tesla, dar unii din industrie spun că noile taxe ar putea zădărnici obiectivul țării de a deveni prima care să pună capăt vânzării de automobile pe benzină și diesel până în 2025, scrie Reuters.

Compania Tesla Inc. a lui Elon Musk, care produce numai mașini electrice, a vândut în Norvegia mai multe mașini decât orice altă marcă pentru al doilea an consecutiv, obținând o cotă de 12,2% din piața totală, în fața Volkswagen cu 11,6%, potrivit datelor de înregistrare.

În timp ce China este de departe cea mai mare piață auto la nivel global, Norvegia, cu cei 5,5 milioane de locuitori ai săi, a obținut cea mai mare proporție de vehicule electrice din lume cu ajutorul unor subvenții generoase, ceea ce a făcut-o un teren de probă pentru producătorii auto care lansează modele.

Recomandări

ISRAELUL A ATACAT IRANUL
CINE ÎNCEARCĂ SĂ-L ASASINEZE PE ZELENSKI?
UNDE MERGI AZI?
TEHERAN: IRAN NU PLĂNUIEȘTE UN RĂSPUNS
INS: PIAȚA REZIDENȚIALĂ SCADE
TAYLOR SWIFT CÂNTĂ DESPRE GÂNDURILE SUICIDARE

Ponderea vehiculelor electrice cu baterii (BEV) vândute a crescut la 79,3% din totalul mașinilor noi în 2022, de la 65% în 2021, de la 2,9% în urmă cu zece ani, a precizat Federația Norvegiană a Drumurilor (OFV).

Tesla Model Y a fost cel mai popular model al anului, devansând modelul electric ID.4 de la Volkswagen, pe locul al doilea, și Skoda Enyaq, pe locul al treilea.

În încercarea de a pune capăt vânzării de mașini pe benzină și diesel, Norvegia, țară producătoare de petrol, a scutit până acum vehiculele electrice cu baterii de taxele impuse rivalilor care folosesc motoare cu combustie internă.

Dar, deși scutirile de taxe ajută la reducerea emisiilor, ele costă statul 39,4 miliarde de coroane (4 miliarde de dolari) venituri pierdute în 2022, a declarat Ministerul de Finanțe, iar guvernul de coaliție de centru-stânga încearcă să limiteze beneficiile pentru vehiculele de înaltă clasă.

Cei care au cumpărat anul trecut un Porsche Turbo S electric ar fi plătit cel puțin 1,7 milioane de coroane norvegiene, dar dacă ar fi fost taxat ca și echivalentul său pe benzină, prețul ar fi fost de peste 2,1 milioane.

O nouă taxă auto bazată pe greutate ar putea avea, de asemenea, un impact negativ asupra vânzării de BEV-uri, deoarece sistemele de motoare electrice sunt mai grele decât echivalentele lor cu combustibil fosil, a declarat Federația Norvegiană a Automobilului (NAF), un grup de interese care reprezintă proprietarii de mașini.

„Suntem îngrijorați că vânzările vor scădea din cauza faptului că guvernul a propus o nouă taxă bazată pe greutate” , a declarat purtătorul de cuvânt al NAF, Thor Egil Braadland.

De asemenea, guvernul nu a reușit să abordeze suficient una dintre principalele probleme practice pentru proprietarii de mașini electrice, care implică stațiile de încărcare și modul de plată pentru utilizarea acestora, a mai spus el.

Guvernul și-a apărat politica pentru vehiculele electrice.

,,Mașina electrică a devenit noua mașină normală pentru norvegieni, iar asta înseamnă că trebuie să analizăm modul în care folosim fondurile societății” , a declarat Johan Vasara, secretar de stat în cadrul Ministerului norvegian al Transporturilor, membru al Partidului Laburist.

,,Suntem foarte încrezători că mașina electrică este aici pentru a rămâne” , a spus Vasara, adăugând că guvernul trebuie să își concentreze măsurile asupra altor segmente de transport, inclusiv asupra vehiculelor grele de marfă.